Att få roliga saker i brevlådan

En av anledningarna till att Postcrossing är så kul!

Det är verkligen skoj varje gång det landar ett färgglatt vykort med ett trevligt meddelande i brevlådan. Alltid lika spännande att se vilket land det kommer ifrån.

För ett tag sedan frågade de på Postcrossings Facebooksida vad medlemmarna lärt sig av att hålla på med detta. Förutom svar som ”Tålamod” (det tar ibland lång tid innan de kort man skickat kommer fram) var det många som listade saker som geografikunskaper och spännande fakta. Korten kan komma från vilket land som helst och avsändaren berättar ofta något skoj, antingen om kortets motiv eller något annat.

Ett av de kort jag fick kom från Tyskland och avsändaren berättade om hur han och hans vänner var bland de första som besökte Västtyskland när muren öppnades. Andra har berättat om sig själva, platsen de bor på, eller något annat.

Om jag hade barn skulle jag absolut göra det här tillsammans med dem, det är ju även ett utmärkt sätt (tror jag) att förebygga rasism och fördomar, när man märker att det här är helt vanliga människor som gillar samma sak som man själv.

Det här skickade jag i morse till Polen:

I veckan postade jag dessa till Tjeckien, Kina och Ukraina:

Och de här har jag fått de senaste två veckorna:

Från Ukraina och Nederländerna

Från Storbritannien och Finland:

Från Tyskland och Norge:

Från Tjeckien:

9 responses to “Att få roliga saker i brevlådan

  1. Har jag förstått det rätt om att jag skickar ett ska jag få ett tillbaka??? Och man gör det när man själv vill? Man måste inte ett visst antal per månad?
    Det låter faktiskt kul för det är inte var dag som man får vykort i brevlådan, jag fick fyra stycken förra året. I år inget (då är inte jul och födelsedagskorten räknade). DESSUTOM kanske man kan få ett bonustänkande här att man kanske borde skicka fler vykort till nära och kära när man är på semester, eller ”bara för att”. Man har blivit för lat med e-mail och mms…

    • Det funkar som så att man klickar fram en adress till en slumpvis utvald medlem som man skickar ett kort till. Varje kort är försett med ett ID-nummer, så när mottagaren får kortet skriver han/hon in det på sidan, och man får ett mail om att det kommit fram. Därefter slumpas ens egen adress ut till någon annan medlem.

      Det finns absolut inga krav på att man ska skicka ett visst antal, däremot en övre gräns, man får bara ha ett visst antal kort ”på resa” samtidigt, denna gräns ökar ju längre man håller på. Det enda kravet är att man ska registrera korten så snart man kan efter att man fått dem, så att avsändaren inte behöver vänta alltför länge på att dels få veta att det kommit fram och dels på att få ett själv.

      Man skickar alltså inte tillbaka till den person man får ifrån, utan man skickar nästa kort till någon helt annan.

  2. Det låter lite frestande att pröva på🙂 En kul ide.
    Inte omöjligt att jag nappar på det här.

    • Lycka till! Det är verkligen skoj! Ibland får man vänta länge på att korten ska komma fram, men då blir det desto roligare när de gör det.

  3. Nu har jag gått med och jag skickar mitt första till Ryssland🙂
    Tack för tipset. Det här ska bli kul!!!

  4. Hamnade av en slump här och nu utövar även jag Postcrossing🙂

  5. Pingback: Postcrossing – hur funkar det? | Gealachs Blogg

Kommentera

