Lite mer vykort

Jag bloggar alldeles för sällan. Ibland kliar det i fingrarna att skriva om något som stör mig eller roar mig eller något annat, men jag tar mig inte tid.

Jag vill i alla fall lägga ut lite mer av mina vykort.

Dessa fick jag igår, från Bulgarien, Japan, Turkiet, Vitryssland, Kanada och Taiwan:

 photo incoming_zpsk5fi2mo2.jpg

Dessa kort skickas idag, via Åland. Varför då, undrar ni kanske (eller så undrar ni inte, men jag berättar ändå).
Sedan 1 januari kostar det 19,50 att skicka ett vykort från Sverige, oavsett vart det ska. En klok vän tipsade om att det var billigare att beställa frimärken från Åland, skicka alla korten i ett kuvert till åländska posten och så postar de korten därifrån och ut i världen.
Om jag räknat rätt landar det på strax över 16 kronor per kort, och då ska de alltså först skickas till Åland. Då har jag även räknat in en administrationsavgift på 1 Euro, frakten slapp jag, då jag beställde för över 20 Euro totalt.
Om någon vecka reser tio av mina kort med en kollega som ska till Thailand, han kommer att posta dem där, för strax under 4 kronor styck.
Det blir lite mer pyssel, men på ett sätt roligare också. Och jag vill ju inte betala mer än jag måste.

 photo outgoing_zps7tysmi0a.jpg

2 svar till “Lite mer vykort

  1. 19:50 för ett vykort skriver du.Jag köpte frimärke till mitt första vykort i postcrossing – 21 kronor. Är det skillnad på priset mellan vykort och brev. Litet knasig fråga, jag kan söka på nätet… Kan ju vara kul med en kommentar i alla fall!?

Lämna en kommentar