Experiment: Kokbananchips

Ikväll bestämde jag mig för att göra chips på kokbananer. Har aldrig köpt sådana bananer tidigare, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Enligt receptet jag har skulle chipsen smaka någonstans mittemellan kålrot och potatis.

20160820_195718_zpstelwazgn

Så här ser bananerna ut, det intressanta är att den gröna färgen betyder att de är mogna, till skillnad från med vanliga bananer.

20160820_200028_zpsb0fxyzuw

De var lite mer svårskalade än jag väntat mig. Men det gick efter lite krigande.

20160820_200402_zpsx8kwegne

Jag skar bananen i skivor på ungefär tre millimeter. Ska försöka göra dem ännu tunnare nästa gång.

20160820_201315_zpsiqd1l0dk

På gång inne i ugnen!

f457bc45-a6db-43c7-b368-742138f99c93_zpshshvrdwm

Klart! Så hur gick det?

De kunde ha fått ett par minuter till i ugnen, de tjockaste var fortfarande lite för mjuka. Men det smakade bra, det där om potatis och kålrot stämmer nog rätt bra.

De bör ätas samma dag, då de blev lite mjuka efter att ha stått över natten.

Det här kommer jag att göra om, fick även tips om att göra chips på grönkål och rödbetor, så det blir fler experiment!

2 svar till “Experiment: Kokbananchips

  1. Råkade helt otippat hamna på en av mina gamla bortglömda bloggar idag när jag skulle surfa någon annanstans och hittade dig bland kommentarerna. Kul att se att du fortfarande bloggar 🙂

Lämna en kommentar