Manliga och kvinnliga författare

(Kopierat inlägg från min gamla blogg, skrivet 2009)

På den gamla goda tiden i slutet av 90-talet, när jag ”byggde” min första hemsida, hade jag med en liten avdelning med mina favoritböcker. Det var väl inte så värst många kommentarer om det, men en person (man?) hoppade in och gnällde om att jag bara läste böcker av kvinnliga författare, med undantag för David Eddings, som han tyckte synd om i mängden av alla kvinnor.

Vad det här var för stackars pucko har jag ingen aning om, men jag har inte glömt bort honom, tvärtom brukar jag ta upp honom i bokdiskussioner och häckla honom lite grann.

Trodde han att jag medvetet valde böcker av kvinnliga författare och att jag skulle vara bättre eller intressantare om jag valde böcker av manliga författare ”bara för att”? För vems skull skulle jag i så fall göra det?

Jag väljer böcker efter huruvida de verkar intressanta eller inte. Titel, omslag och baksidestext är det jag tittar på. Inte författarens kön.

För skojs skull tittade jag lite på den lista jag publicerade nedan [i den gamla bloggen], med det jag läst under 2008. Nu är den listan visserligen inte komplett, men i alla fall.

Totalt omfattar listan 33 böcker. (Egentligen borde det vara 35, för jag läste faktiskt de två övriga delarna i Robin Hobbs Farseer-trilogi, även om de inte står nämnda här). Av dessa blir det 22 kvinnliga författare, 11 manliga och 2 pseudonymer, som alltså får bilda en kategori för sig.

Så ja, ska man tolka det här läser jag fler böcker av kvinnliga författare. Men jag vet att det inte är ett medvetet val. Inte för att jag tror att den person som anklagade mig för detta läser det här, men jag undrar fortfarande vad han ville ha sagt och varför han var så upprörd över mitt påstådda val.

Lämna en kommentar