Skor i stora storlekar

I torsdagens Metro fanns en insändare skriven av en 18-årig tjej med storlek 43 i skor, och som uttryckte besvikelse över att det knappt går att hitta några fina skor. Inte ens ett par snygga vinterkängor kan hon hitta utan att gå till herravdelningen.

Budskapet jag får från skoaffärer är att det är okvinnligt med fötter större än storlek 41-42.

Det här tolkar jag som att det inte är någon som säger rakt ut, utan att det är signalerna som sänds ut när man studerar utbudet. Men faktum är att jag hört en expedit säga något liknande. Jag var inne i en butik och letade efter ett par snygga stövletter jag sett i en annan butik i samma kedja, och fått tips om att de kunde finnas i 41 i den här butiken. Men tydligen gjordes inte ens denna modell i större än 40. När jag frågade hur det kom sig svarade expediten att tjejer med så stora fötter inte vill visa upp dem (läs: ha snygga skor som drar uppmärksamhet till fötterna) OK, kan jag få avgöra det själv, tack? Mina fötter är visserligen stora i jämförelse med en som har storlek 37, men de är helt proportionerliga till resten av min kropp, tack så mycket! Är man 180 cm lång är storlek 41 inte så himla stort.

Intressant är ju också att antalet unga tjejer med stora fötter ökar. Unga tjejer handlar mycket skor och kläder, ändå följer inte storlekarna efter. En bekant till mig jobbar i skoaffär och lider med alla tonårstjejer som kommer in och vill ha fina skor till skolbalen. Och så har de 42 och får gå ut besvikna. Butiker som Skopunkten och Din sko har upp till 42, men kvaliteten är inte mycket att hänga i julgranen, och har man 43 är man i alla fall inte hjälpt.

Visst finns det specialbutiker, men de har ofta högre priser, och dessutom är det sällan de glammigaste, läckraste skorna som finns där, utan till stor del präktiga tantpumps med ett par centimeters klack på sin höjd.

Som svar på denna insändare kom dagen därpå det motsatta problemet, en kvinna med storlek 35 som tyckte det var jobbigt att handla på barnavdelningen. Jag vet att detta kommer upp varje gång man pratar om problemet att hitta stora storlekar. Men jag måste tyvärr tillåta mig att provocera lite här. Vid en googling på ”damskor storlek 35” hamnade jag omedelbart på flera sidor med fullt av läckra skor.

Förresten, om jag skulle få välja att som tjej handla på herr- eller barnavdelningen skulle jag nog föredra barnavdelningen, många småtjejer har skor som mycket väl skulle kunna funka på en vuxen, och ett par vinterstövlar för en tioårig tjej behöver inte skilja sig nämnvärt från ett par för en vuxen. Det finns också en del finskor för barn som jag tycker skulle funka lika bra på vuxna. Men att behöva gå på fest i ett par herrskor känns faktiskt inte lika lockande.

OK, nu har jag säkert trampat på en och annan öm tå (sådana får man ju för övrigt även i för små skor), men det bjuder jag på.

Den här bloggen handlar förresten om just detta, och är tänkt som en hjälp för tjejer att hitta stora skor. Tyvärr är det inte uppdaterad på ett tag, men syftet är gott.

12 responses to “Skor i stora storlekar

  1. Storlek 43 här. Usch och fy säger jag bara. Inget roligt. Men – i och med viktminskningen har faktiskt fötterna krympt lite också, så i somras hittade jag flera skor på just Skopunkten. Slit och släng, men för 199 kr paret helt ok! Ska kolla in bloggen, tack för tipset!

    • Hej! Trist att det är så svårt att få tag på snygga, uppdaterade skor i större storlek för er kvinnor. Har själv som man storlek 46 och lyckas väl klara mig väl. Vill bara säga att ni ska veta att det är många män som uppskattar modell större kvinnofötter och som tycker att de är väldigt attraktiva och sensuella!

  2. Jag tycker inte du gick över gränsen ett dugg när du sa det där om små fötter. för usch vad hemskt det måste vara att ha storlek 35, som är ett skönhetsideal för många. råd till alla med små fötter; köp ett par 36:or som finns i alla modeller och lägg i en sula! ska det vara så svårt?

    jämförelsevis med att behöva köpa herrskor eller söka med ljus och lykta på internet (vilket blir både en chansning och oftast väldigt dyrt), tycker jag inte det är ett problem överhuvudtaget.
    nu låter jag som en bitter kärring på 60 år men jag är 22, och i ungefär hälften av de åren har jag försökt hitta snygga skor så ni kanske förstår att jag blir sur :p

    hittar ofta skor för överviktiga eller tanter när jag söker på stora storlekar. frågar man i butik blir man ofta bemött med ett höjande på ögonbrynen och ”nej, tyvärr, SÅ STORA SKOR har vi inte här”. jag svär att nästa gång någon säger så till mig tar jag närmaste skohorn och slänger i huvudet på vederbörande!

    och även om dinsko och skopunkten har skor ”upp till 42” så finns aldrig de snyggaste modellerna i över 41. skor med hög klack får fötterna att se mindre ut, det är därför vi med stora fötter vill ha dem!

    jag ska avsluta med lite hopp och tips 🙂
    för gothare och alternativa: odiumclothing.com
    för rockiga, färgglada: ironfist.com
    bara vanliga: halens.se

    det går även att hitta en del coolt på amazon.co.uk och ebay.com eller .co.uk , då kan man få grejerna till riktigt bra priser men inte skicka tillbaks om det inte passar. Det brukar gå att bli av med till originalpris på ex. tradera men då får man vara beredd att krångla lite…

    mycket har trots allt hänt på bara ett par år så vi får hoppas att utvecklingen går framåt.

    GOD JUL!

  3. Ok, det här är visserligen ett gammalt inlägg men fortfarande lika aktuellt. Jag kan bara instämma i att det är bedrövligt att det inte går att hitta skor i de vanliga skokedjorna om man som tjej har över 41 eller som kille över 46 (själv har jag 48 och är hänvisad till nätbutiker).
    Tack och lov så finns det idag jäkligt bra butiker på nätet. Själv köper jag mina skor på Grandshoes.se som är en grymt bra prisbelönt sajt med både klassiska och trendiga skor från alla kända varumärken. Strl 47 och uppåt (dock bara för killar).
    Ibland tittar jag in på King Size skor i Malmö där jag bor. De är inte så trendiga, men då och då springer man på någon OK modell.
    De har både stora och små sko för både killar och tjejer, men som sagt, inte så trendiga.

    Jag bloggade själv precis om just det här fenomenet och om hur uselt skokedjornas sortiment är i deras butiker. Ja, idag finns det ju knappt ens 41 för kvinnor eller 46 för män kvar längre. Bedrövligt!

  4. Vill bara tipsa om Barefoot Tess http://www.barefoottess.com/ för tjejer, Jag upptäckte dem förra sommaren o de är helt otroliga. USA, men man kan beställa och det är värt varenda krona. De anger hur långa och breda alla skor är i cm och svarar på frågor så bra om man mejlar. De gör damskor från coola märken i storlek upp till 45. Check it out, beställde just några nya vårskor.

  5. Här har jag gjort fynd ibland: http://www.katielongshoes.co.uk/

    Hälsningar

    /Johanna

  6. Kolla på http://www.kingsizeskor.se , de har skor upp till storlek 46.

    Vill också passa på att tipsa om min sajt http://www.storadamskor.se , den samlar tips om både nätbutiker och fysiska butiker som säljer stora skor. Blir väldigt glad om fler vill vara med och tipsa, speciellt om fysiska butiker. Finns även på Facebook http://www.facebook.com/pages/StoraDamskorse/225422464228086

  7. Pingback: Shoes by Linda & Linda – trendiga damskor storlek 41-45 | Gealachs Blogg

Kommentera

