[BOK] Bläckhjärta

Bläckhjärta – Cornelia Funke

Jag är ju lite såld på mysiga barn- och ungdomsböcker, vilket ni som känner mig vet. Det finns ett gäng sådana böcker, som jag önskar hade funnits när jag var i rätt ålder för dem, men eftersom de inte gjorde det, får jag läsa dem nu istället.

Den här lyssnade jag på, och för ovanlighetens skull har jag absolut inget att anmärka på när det gäller uppläsaren, Marie Robertsson. Mysig, trevlig röst som funkade utmärkt att lyssna på.

Berättelsen är precis en sådan som jag vet att jag hade älskat när jag var sisådär 12-13 år.

”En stormig natt dyker en objuden gäst upp hos Meggie och hennes pappa Mo. Han varnar Meggies pappa för en man som heter Capricorn. Nästa morgon reser Mo i all hast med Meggie till hennes faster Elinor.

Elinor äger det mest dyrbara bibliotek som Meggie någonsin sett. Där gömmer Mo boken om vilket allt handlar. En bok som Mo för många år sedan läste för sista gången och som nu står i centrum för ett osannolikt magiskt och kvävande äventyr ett äventyr vars hemlighet Meggie inte bara löser utan också med stor fara själv deltar i.” (Adlibris)

Nu känns det lite tomt när den är slut, det finns två delar till, vi får se om jag tar mig an dem också så småningom. Men först ska jag fortsätta lite i barnböckernas värld och läsa om två favoriter som faktiskt fanns när jag var liten, det var inte bara öken på bokfronten då!🙂

One response to “[BOK] Bläckhjärta

  1. Pingback: Lästa böcker 2010 | Gealachs Blogg

Kommentera

