Vill jag veta?

På vägen genom Gamla stan till jobbet på mornarna har jag gått förbi en anslagstavla på Prästgatan. Där sitter den här:

Undrar vem det är som absolut inte tycker att man vill veta mer. Kanske någon som själv släktforskat och funnit sig vara släkt med enbart tjuvar och mördare?

Själv har jag knappt hittat någon enda som gjort något brottsligt i min släkt än så länge. Kanske för att de verkligen varit snälla och hederliga hela bunten eller så är det för att jag inte kollat speciellt detaljerat. I och för sig har jag en anfader på 1600-talet som blev dömd för ”olaga ekfällning” och något slagsmål. Det låter ju inte som om han var någon extremt kriminell typ i alla fall…

 Men nog finns det rätt många som faktiskt vill veta mer, men man undrar ju över den stackaren som kände sig tvungen att skriva denna varning 🙂

 

4 svar till “Vill jag veta?

  1. Hmm, jag har inte släktforskat själv men ett par av mina släktingar har gjort det.
    En av dem hittade en släktgren som härstammar från norska sjörövare (Stubb hette familjen).
    Kalla mig löjlig, men jag tycker det är dödscoolt att ha pirater som anfäder…yaaarrr!

  2. Släktforskning är mitt liv det se! 🙂

  3. Pingback: 2010 in review | Gealachs Blogg

  4. Pingback: Konstiga saker | Gealachs Blogg

Lämna en kommentar