Havrebaguetter

Hittade ett recept på baksidan av jästpulverpaketet.

  • 1 påse Kronjäst för matbröd (12 gram)
  • 5 dl vatten
  • 4 dl havregryn
  • 11 dl vetemjöl special
  • 1 msk strösocker (kan bytas ut mot 2 msk flytande honung)
  • 2 tsk salt

Garnering: 1 ägg, 2 dl pumpafrön

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda torrjästen i mjölet. Tillsätt  salt, strösocker, havregryn och sist vatten (40 grader, lire varmare än fingervarmt). Blanda till en slät deg. Låt jäsa på bordet i 30 minuter. Dela degen i 15 delar och forma till baguetter, ca 10 cm långa. Lägg baguetterna på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30-40 minuter. Pensla med ägg och strö över pumpafrön. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter.

Jag struntade i pumpafröna, för det var det enda jag inte hade hemma. Så här blev mitt resultat:

3 svar till “Havrebaguetter

  1. Ser himla gott ut. Fast jag tänker inte baka dom eftersom jäst och jag inte kommer överens. Det blir ALLTID fel, så nu har jag slutat försöka 😉

  2. Åh! Gillar bröd med havregryn, så detta måste jag testa. 🙂

Lämna en kommentar