Vad händer med prepositionerna?

Språklig fundering: Jag ser allt oftare att folk använder ”på grund av” utan något ”att” efter. I min värld heter det ”Jag kom för sent på grund av ATT väckarklockan inte ringde.” Det jag alltså tycker blir vanligare och vanligare är ”Jag kom för sent på grund av väckarklockan ringde inte.”

Var kommer detta ifrån? Något som förekommit länge är att man lägger till ett extra ”av” efter förkortningen, eftersom man inte tänker på att det ingår ett ”av” i den. ”Jag kom för sent p.g.a. av…” Kan det vara så att man sitter och skriver och kommer ihåg något vagt om att det var något som inte skulle vara med efter ”på grund av”?

Eller är det något annat?

(Påminns om att en vän för ett tag sedan sa något om att det är vanligt att folk numera går ”ombord båten” istället för ”ombord PÅ båten”. Kanske hänger detta ihop, prepositioner är jobbiga, eller något sådant?)

Notera att jag ingenstans säger att jag är irriterad över detta. (Eller kanske ”irriterad detta”?) Jag bara undrar.

278700_3image

Kommentera

