Årets luciabråk

 

Hej och hå! Så var det dags för årets luciabråk i tidningen. Lika troget som årets julklapp eller årets glögg eller vad det nu är.

I år handlar det om huruvida förskolebarn ska tvingas lussa för föräldrarna eller inte, Aftonbladet har en debattartikel från vardera sidan.

För: Låt barnen lussa för sina föräldrar

Emot: Barnen borde slippa lussa för oss vuxna

Jag vet inte vad jag tycker, jag kan väl hålla med båda sidor på sätt och vis, men jag kan inte låta bli att roas över det liv som denna högtid ska framkalla, år ut och år in. Är det inte killar som inte får vara lucia är det förbud mot tomtar eller pepparkaksgubbar och jag vet inte allt.

Och kränktast av alla verkar föräldrarna vara, oavsett vad det råkar gälla just detta år.

Sedan kanske jag roas lite extra av att jag lider av en viss luciatågsallergi, ett år då jag slipper se ett luciatåg är ett bra år.

 

Kommentera

