Hur kan sådant här få hända?

Källa: Elev sätter skräck i skola – Finspång – Folkbladet

Jag har varit med om en liknande situation. Jag var dock inte klasslärare och hade tack och lov inte den aktuella gruppen mer än två gånger i veckan, men det räckte.

Som språklärare har man ju, som jag nämnt i något tidigare inlägg, en liten speciell situation. Man har en gruppsammansättning som ingen annan lärare har, vilket gör att elever som inte fungerar i min grupp kanske fungerar i sin helklass, men inte när han eller hon hamnar med elever som normalt inte går i samma klass.

Detta gör att det kan vara svårt att som lärare få någon vettig reaktion från mentorer, rektor och föräldrar, för det funkar ju så bra överallt annars. (Det gjorde det inte i just detta fall, kan jag tala om, även om jag tror att det var gruppsammansättningen som gjorde att det stegrades lite på just mina lektioner, eleven ifråga kände sig tvungen att stöka lite extra eftersom det var andra elever närvarande än under övriga lektioner.)

Redan vid höstterminens början påtalade jag problemen och då dessa stegrades vartefter terminen gick fortsatte jag med detta. Ingen tog till sig vad jag sa, jag förväntades bara stå ut. Det intressanta är att ingen verkade ta någon hänsyn till att 16 elever fick sin undervisning förstörd på grund av den här eleven, som såg till att inget vettigt blev gjort, då han sprang runt, skrek och slogs, och till och med hotade att hoppa ut genom ett fönster vid ett tillfälle.

Inför påsklovet (alltså efter att ca 75 % av läsåret gått) skrev jag ett mail till samtliga i skolledningen där jag hänvisade till mina tidigare mail och samtal om detta och sa att om detta inte fått någon lösning efter lovet fick de ta in vikarie på dessa lektioner. Jag hotade alltså att arbetsvägra, vilket jag aldrig någonsin gjort förut. Först då tog det skruv och man såg till att det fanns en annan vuxen (en elevassistent och en av de biträdande rektorerna turades om) att närvara på dessa lektioner och kunde ta med sig eleven ut om det behövdes.

Vad som egentligen var en riktigt trevlig och duktig grupp fick alltså nästan ett helt läsår förstört på grund av att en elev tilläts härja och störa undervisningen utan att någon gjorde något åt det.

Jag tror tyvärr att detta är vanligare än man tror. Jag kan i alla fall säga att jag bad om hjälp och därmed riskerade att utmålas som en dålig lärare som inte kan hålla ordning. Jag vågar nog tro att jag har många kollegor som håller tyst om sådant här för att de är rädda att framstå som inkompetenta. Frågan är väl vem som faktiskt kan hantera sådant här själv?

Hoppas bara att läraren i artikeln får det stöd hon behöver.

Kommentera

