Ett mysterium är löst!

Ett mysterium har lösts. För ett par veckor sedan köpte jag den här i Slottsboden. Den är speciell, eftersom den här modellen normalt bara finns i guld eller i förgyllt silver. Det finns en annan krona i silver. I lådan med dessa hittade jag den här när jag skulle sälja en silverkrona till en kund.

Jag bestämde mig för att köpa denna till mig själv eftersom den är unik, tillverkaren har helt enkelt missat att förgylla den och lagt den i lådan med de övriga silverkronorna. Jag kände på mig att den här betydde tur för att den var så speciell.

Förra lördagen när Olle och jag kom hem från Stefans födelsedagskalas fastnade min halskedja i halsduken och något flög iväg i hallen, kvar runt min hals satt en tom kedja. Det var rätt sent och jag tänkte att jag skulle leta efter kronan dagen därpå. Jag hittade den inte, och under veckan har jag finkammat hallen flera gånger och låtit bli att dammsuga tills jag skulle vara helt säker på att kronan inte var där. Däremot hittade jag det lilla fästet, eller vad man ska kalla det, det var alltså det som flugit iväg och smällt i bordet.

Jag började bestämma mig för att kronan var borta och acceptera det. En kollega sa igår att det nog var så att den inte betydde tur eftersom den försvann. Jag var lite ledsen eftersom det var roligt att ha en krona som är unik.

Idag bestämde jag mig slutgiltigt för att det var kört och dammsög hallen. Precis då kom Stefan förbi och jag berättade om att jag hade gett upp letandet efter ett borttappat smycke. ”Hur ser det ut?” frågade han. ”En liten silverkrona”, svarade jag. ”Men den ligger hemma hos mig”, sa Stefan och när han skulle hem igen gick jag med och fick tillbaka min krona.

Ärligt talat kom jag inte ens ihåg att det var den kvällen den försvann, hade för mig att det var senare, men nu är den i alla fall tillbaka!

Kommentera

