När energin inte räcker till

Experten: Det här borde alla veta om utmattning | Kurera.se

Japp!
Jag vet inte om jag vill kalla mig själv omtänksam och generös, det får väl andra avgöra, men svårt att säga nej har jag och har alltid haft. Känslan av att folk ska bli arga på mig om jag säger nej eller välja bort mig senare för att jag inte ”ställer upp”, den finns alltid där. Kanske resultatet av en uppväxt med väldigt få kompisar och en evig rädsla att förlora de få jag hade. Säger man nej för ofta slutar de fråga, typ…
På senare tid har jag blivit bättre på att både säga nej och avstå från saker som tar för mycket energi, både när det gäller jobb och fritid. Jag har en bit kvar, men jag är på väg.
När jag träffar vänner eller gör saker för någon annan idag är det för att jag vill. Säger jag nej till saker är det för att jag inte har tid (jobb går först), eller faktiskt inte orkar. Och då menar jag inte ”orkar” som i att jag är lat och bekväm,utan för att jag faktiskt behöver avstå. Känner jag stressen komma krypande sätter jag ner foten och det börjar jag faktiskt bli bättre på. Ibland måste jag unna mig en kväll i soffan med en bok eller en utflykt någonstans helt på egen hand. Jag har ett stort behov av att göra saker på egen hand, precis som jag har ett stort behov av att göra saker med andra. Jag måste känna att jag har en balans i det fallet. Samtidigt som jag är orolig att bli bortglömd är jag också beroende av att få vara ensam ibland. Kanske kommer detta av att inte ha några syskon och att vara van att sysselsätta sig själv utan att behöva ta hänsyn till någon annan?
Får jag göra något på egen hand ibland och kanske till och med resa iväg någonstans utan sällskap blir jag ett mycket bättre sällskap när jag kommer tillbaka. Så enkelt är det.
Så mina vänner kan vara rätt trygga med att om jag säger ja till att ses är det för att jag verkligen vill. Är det jag som tar initiativet är det för att jag verkligen vill. Men känner jag att jag hela tiden måste ta hänsyn till andra och göra avkall på mina egna behov, då landar jag snart i det som beskrivs under länken.

Kommentera

