Totalt ointresserad

I morse blev jag stoppad av ett gäng skolbarn som var ute för att göra en undersökning, förmodligen ska de sedan använda informationen till att lära sig sätta ihop diagram och sådant. Vi fick också ge oss ut på sådana äventyr när jag gick i skolan.

Frågan dessa tre ställde mig var vilket lag jag hejar på. Mitt svar blev helt enkelt ”Inget alls, jag är totalt ointresserad”, vilket de antecknade. Dessutom hade jag lite bråttom, så jag vet inte om de hade tänkt ställa några följdfrågor.

Just den här frågan har jag fått från mina egna elever mer än en gång. Till saken hör att de två sista skolorna  jag jobbade på båda hade klasser med fotbollsinriktning, den ena i samarbete med Djurgården, den andra med AIK. Alltså var fotboll (och en del annan sport) en stor del av dessa elevers liv. De kunde tjata i evigheter för att få ur mig vilket lag jag hejade på. Det gick liksom inte att förstå att man inte brann för och följde allt som hände med det ena eller andra laget. ”Men lite måste du väl bry dig?” Nej. Inte det minsta, faktiskt.

Jag har liksom aldrig haft någon anledning att anse mig ”heja” på vare sig det ena eller det andra. Vad skiljer ett lag från ett annat, liksom? Det är ett antal personer som springer och jagar en boll, och de är iförda tröjor som skiljer sig i färg från det andra lagets. Varför skulle jag tycka bättre om det ena eller det andra, om det inte handlar om ifall jag gillar svarta tröjor bättre än blå? Eller något åt det hållet.

Däremot – och nu kommer jag tillbaka till något jag skrivit om tidigare – skulle jag aldrig hålla på och skylta med mitt ointresse. Det finns inget värre än folk som gör en grej av hur lite de intresserar sig för något. Många kan säkert inte alls förstå varför jag blir alldeles till mig av att gå in i en fin kyrka eller titta på vackra målningar från 1800-talet. Det är ok. Jag försöker inte få ur dem vem som är deras favoritkonstnär om de inte anser sig ha någon. Lika lite förstår jag hur man kan sitta och glo på fotboll flera gånger i veckan.  Men jag blir glad av att höra deras entusiasm över det. Precis som jag blir av alla som har ett djupt, brinnande intresse, för det är folk som inte har intressen som skrämmer mig. Vad händer i deras hjärnor, undrar jag?

Att ha intressen som ger en något är bra, det är kul att hitta andra som delar samma intresse, men jag blir liksom inte ledsen om den jag pratar med inte förstår grejen med gotiska kyrkor. Lika lite förväntar jag mig att den person jag pratar med blir ledsen om jag inte studsar av lycka över att AIK (eller några andra) vunnit någon match. Jag lyssnar gärna om någon vill berätta om sitt intresse, även om jag inte delar det, så länge det håller sig inom rimliga gränser och man kan prata om något annat ibland också. Minns en gammal vän som tjatade hål i huvudet på mig om Star Trek, som jag inte lockats att titta på överhuvudtaget. Jag har sett ett avsnitt eftersom TV:n råkade vara på hos en kompis när jag var där. Det fångade mig inte.

Det finns mycket jag inte fattar grejen med, jag hänger inte med när det gäller filmer eller musik heller. Där gjorde jag halvhjärtade försök att hänga med tidigare, för man förväntades ha koll på alla skådisar och sångare i tonåren, men nu rycker jag mest på axlarna åt det också. Jag vet vad jag gillar att lyssna på och det händer att jag hittar ny musik också, men jag gråter inte över att inte ha koll på allt. Någon av tidningarna hade någon rubrik om att U2 hade spelat i Stockholm i förra veckan och det slog mig att jag inte kan nämna en enda av deras låtar. Har säkert hört någon, utan att veta att det var de. Men sådant går mig liksom bara förbi.

Men jag sitter inte och suckar över att andra har stenkoll på dem och går på deras konserter och kan varenda låt utantill. Det är ju jättekul! Men jag tänker inte bli stressad över att jag inte har koll själv. Jag har koll på annat som är viktigt för mig.

Kommentera

