Feministiska underkläder?

Jag skrattade åt det här aprilskämtet, sedan tittade jag i almanackan och insåg att det inte var 1 april än.

En designer har tydligen skapat en underklädeskollektion som ska vara ”feministisk” (Metro, 28 mars). Tydligen vill hon ”…visa hur kvinnor faktiskt ser ut, och inga av underklädesmodellerna har eller kommer retuscheras”. OK, det måste väl inte vara dåligt, även om jag hävdar att reklam är konst och att det finns en poäng med att vilja visa upp sina produkter på ett så fördelaktigt sätt som möjligt.

Men tydligen är man så rädd för att underkläderna ska vara sexiga att man ser till att de är helt odugliga istället. För att passa i den här orange BH:n måste man ha relativt små bröst som sitter där de ska, inte stora, tunga saker som hänger och dinglar. Alltså måste man för att kunna ha dessa nya produkter leva upp till det ideal dessa ”feminister” säger sig vilja motarbeta… 

Jag har personligen modell större, gick i för små BH:ar i flera år, tills jag blev tipsad om att det faktiskt fanns specialbutiker, gick till en sådan och kom ut med en påse innehållande en BH i F-kupa och undrade hur det gått till. Men den satt bra och saker och ting hölls på plats. Jag fortsatte att handla där i flera år, men inte ofta, för en BH kunde lätt gå på 600 eller 700 kronor. Vissa av dem hade lite dekor och bling, men mitt mål var inte att vara sexig, utan att ha det bekvämt.

Ingen av dessa BH:ar på bilden skulle funka på mig. Den orangefärgade har till att börja med riktigt mesiga axelband. Vad ska de hålla upp? Inte mina bröst i alla fall. Den svarta skulle glida ut på sidorna och brösten skulle ramla ur. Dessa BH:ar ser ut att vara alldeles för mjuka och mesiga. Den orange skulle dessutom få mina bröst att ligga som en ”limpa” och inte delas upp. Inte speciellt estetiskt tilltalande, men det var kanske poängen? Om det är fint kanske någon hemsk man får för sig att titta lite extra?😉 Om jag skulle bli tvungen att springa efter en buss eller något sådant, då skulle jag få släppa allt jag bar på, för minst en hand skulle gå åt till att hålla tuttarna på plats, om jag inte skulle få helt sjukt ont.

”Underkläderna har varken vaddering, push-up eller förstärkning, och Hayat Rachi menar att underkläderna passar alla – oavsett kroppstyp, storlek eller kroppsbehåring.” Vad behåringen har med saken att göra lämnar jag därhän, för den kopplingen förstår jag inte. Men för mig går denna mening inte alls ihop. Om de inte har det där, då kan de rimligen inte passa alla. De passar definitivt inte mig. Förstärkning i form av bygel är en nödvändighet för mig. Inte för att jag vill vara sexig, utan för att jag ska kunna röra mig. Vaddering behöver inte jag, men jag vet många som vill ha det för att det inte ska skava. Inte för att de vill vara sexiga.

Jag förstår ärligt talat inte vad som är så feministiskt med det här? Om inte feminism går ut på att göra kvinnor så lite estetiskt tilltalande som möjligt och begränsa deras rörlighet. När jag för första gången fick tag i en bra sport-BH någon gång under högstadiet efter att ha haft någon sorts mjukt elände som det här på bilden i flera år, kunde jag plötsligt springa på gympalektionen. Det var något jag inte upplevt sedan jag innan fick bröst. Jag hade glömt bort att man kunde springa utan att det gjorde så ont att jag ville sätta mig på marken och gråta.

Vill man ha underkläder som fyller en funktion utan att riskera att vara sexig så finns dessa redan. Det finns massor av BH:ar utan minsta lilla spets eller annan dekoration, i de allra neutralaste färger. Så vad är så nyskapande med detta?

Eller så är det bara för att jag inte är feminist som jag inte förstått storheten med det här?

Jag tänker i alla fall fortsätta att handla på Hunkemöller, som har helt fantastiska BH:ar, som både är fina, billiga och gör vad de ska!

Kommentera

