Minnen (och minnesluckor) från en resa

Jag fick just syn på en bild på Facebook, tagen från tornet på Stephansdomen i Wien. Den kyrkan har ett väldigt speciellt tak, som jag gillar. Det här är en annan bild, som visar taket bättre.

Här var jag och pappa sommaren 1994.  Jag hade feber under stora delar av den veckan och därför har en del minnesluckor från resan. Bilden fick mig att vilja fundera lite mer på vad jag faktiskt kommer ihåg.

Jag har svaga minnen av att ha sett det här taket på närmare håll än nerifrån marken och pappa har försäkrat mig om att vi klättrade upp i tornet för att titta på kyrkklockan, men jag har absolut inget minne av att ha sett någon klocka. Inte heller av att ha klättrat upp i något torn, vilket måste ha varit grymt jobbigt då jag inte var frisk. Jag har inte heller några direkta minnen av hur kyrkan ser ut inuti, även om jag varit tillbaka en gång några år senare. Tydligen är det inte meningen att jag ska komma ihåg den.

Som sagt ägnades en del av veckan åt att må riktigt dåligt. Det var värmebölja hemma den sommaren och i Wien var det ännu värre. Jag fick huvudvärk första kvällen och sedan feber och frossa, förmodligen en reaktion på värmen. När vi åkte sightseeingtur andra dagen gick alla in i skuggan för att svalka sig så fort vi klev ur bussen, jag satt kvar i solen eftersom jag frös, det var ju bara runt 30 grader eller något sådant…

I övrigt kommer jag faktiskt ihåg rätt mycket av vad vi gjorde, när jag tänker efter, även om två dagar gick åt till att ligga på hotellrummet och äta Alvedon. Jag minns att jag höll på att svimma inne på Schönbrunn och var tvungen att gå ut för att få frisk luft och något att dricka och guiden tyckte jättesynd om mig som inte kunde gå med på hela turen. (Sedan åkte vi dit igen ett par dagar senare och gick runt på egen hand för att jag skulle få se det i alla fall.)

Samma kväll tyckte pappa att jag hade ätit för lite och det hade han nog rätt i, för ”ingenting” är ju faktiskt rätt lite. Han gick in på McDonald’s och köpte en cheeseburgare till mig. Sedan mådde jag pest resten av kvällen, men antagligen var det bra att jag åt den i alla fall, för efter det hade jag inga problem med att äta.

Vi var på ett nöjesfält där jag spelade bort massor av pengar för att jag bestämde mig för att vinna ett gosedjur i form av en knallgul råtta.

Vi var på en djurpark där jag i princip bara kommer ihåg ett gäng tvättbjörnar, förmodligen för att pappa och jag funderade på vad det kunde heta på tyska och tänkte att ”Waschbär” lät för lätt, men det visade sig att vi hade rätt.

Vi såg också det riktigt häftiga ”Hundertwasserhaus” och jag minns att jag gick in i ett konstgalleri som låg tvärs över gatan och som hade väldigt trevliga saker.

I övrigt kommer jag ihåg att jag tyckte staden var otroligt vacker, kanske dags för ett besök till? (Jag var där över dagen vid ett besök i Salzburg sommaren 2000, då jag och min kompis tillbringade flera timmar på Naturhistorisches Museum och sedan var inne i Stephansdomen, men jag minns fortfarande inte hur den ser ut inuti, jag ska helt enkelt inte komma ihåg det. Tur att Google finns!😀 )

Kommentera

