[BOK] Ancestors of Avalon

Ancestors of Avalon – Diana L. Paxson

I januari i år läste jag om The Fall of Atlantis med avsikten att läsa alla Avalonböckerna i rätt tidsordning (vilket alltså inte är den ordning de skrevs i). Den här boken kommer direkt efter den första i tiden, men skrevs långt senare och då av en annan författare, som tog över efter att Marion Zimmer Bradley gick bort 1999.

Berättelsen börjar med att Atlantis går under och de få överlevande flyr ombord på ett antal skepp som tar dem till det som senare blir Storbritannien. Två grupper av människor hamnar på varsitt ställe och vet inte om att de andra också klarat sjöresan och lyckats ta sig i land. Den ena gruppen anpassar sig till livet i det nya landet medan de andra försöker bygga upp ett nytt Atlantis. Och så bygger de Stonehenge också. (Läs en sammanfattning av handlingen här.)

Jag fick den här boken i julklapp 2004 och jag har inte läst ut den förrän nu. Jag har börjat på den flera gånger och inte kommit igenom den. Nu tog det mig ett bra tag, med ett par långa uppehåll. Trots att det här är min typ av bok egentligen så fångar den mig inte. Den är till och med ganska långtråkig på sina håll. Sedan är det en enda röra av namn och personer och jag klarar helt enkelt inte att hålla isär allihop.

Nu har jag de två övriga delarna som Paxson skrivit och som knyter ihop denna med The Forest House och sedan med The Mists of Avalon och de övriga. Jag hoppas att de ger mig mer, annars skulle jag bli besviken.

 

Kommentera

