Säg att det här är unikt!

Jag tittade just in på forumet på Postcrossing och hittade en diskussion om varför det finns så få medlemmar i Sverige, om man jämför med t.ex. Finland som har färre invånare än vi, men långt fler medlemmar. En del hade teorin att folk tycker att det är dyrt med porto och det måste man ju hålla med om, 14 kronor plus kostnaden för kortet är ju rätt mycket i längden.

En finsk medlem som tydligen bor i Sverige (eller bodde här när inlägget skrevs) hade följande att säga:

Jag har fått den uppfattningen att svenskar i min ålder (20+) är för ”moderna” för att skicka vykort. Majoriteten av mina kompisar tycker att det är lite tråkigt och omodernt med vykort, och många har t.ex undrat om det finns en möjlighet att skicka elektroniska vykort i stället för riktiga vykort för att få det hela att funka lite snabbare. Jag har även träffat en svensk tjej i min ålder som sa att hon hade hört att det kostar något att skicka brev och vykort och undrade hur man betalar det. Skickar Posten kanske en räkning efteråt?

Jag vet inte hur det är med det här att vara moderna, men det är det intryck den här personen fått i alla fall. Dock måste jag erkänna att jag blir lite mörkrädd av att någon över 20 inte vet hur man skickar brev! OK, det mesta går via mail numera, det är ju helt sant, men nog måste man ha varit tvungen att skicka ett brev någon gång under sitt 20-åriga liv? Har man inte hört talas om frimärken? Har man inte fått ett brev någon gång och undrat vad det är för märke som sitter på det?

Jag tror i och för sig att detta är rätt unikt, jag vägrar tro att det är en majoritet som inte vet hur man skickar brev, trots att vi inte skickar lika många nu som före e-postens tid.

Jag påmindes om ett par fall där jag också blivit förvånad. En bekant berättade att hon i ett sammanhang frågat en 16-åring om hans/hennes postnummer och fått ett tomt stirrande till svar. Kommentarerna när hon berättade detta var i stil med att ”Jamen ungdomarna skickar ju inte post!” Kom igen, man måste väl kunna sin adress om man är 16 år? Man måste väl, även om man inte skickat så många brev i sitt liv, ha fått en och annan försändelse och tittat på vad som stått på kuvertet? Kommentarerna fortsatte med att det väl mest är föräldrarna som får post och att det är de som gör beställningar och liknande där man behöver uppge adress. Återigen, kom igen! Jag tycker faktiskt att det är lite bedrövligt när en 16-åring inte kan ange sin fullständiga adress, förutsatt, så klart, att personen är normalbegåvad, vilket jag utgår ifrån att denna 16-åring var.

För ett tag sedan satt jag på tunnelbanan mittemot en kvinna som hade ett adresserat kuvert i handen. Adressen var skriven i nedre vänstra hörnet av kuvertet och frimärket satt där man brukar skriva avsändaradressen. Jag utgår ifrån att det var personen som höll i kuvertet som skrivit det och hon var definitivt vuxen, och en bra bit över 20, för den delen.

När jag gick i lågstadiet minns jag att vi hade en övningsbok i svenska där det bland annat ingick uppgifter där man fick öva på att skriva adresser och placera dessa på rätt plats på ett kuvert. Får man inte lära sig sådant längre?

OK, man skickar inte lika många pappersbrev idag, jag vet det, men hur, exakt hur, kan man missa att man betalar genom att köpa ett frimärke och sedan stoppa kortet/brevet i brevlådan? Och hur kan man inte veta hur man skriver en adress på ett kuvert, om man nu hunnit bli 16 (eller 20) år?

Är det nu bara jag som är insnöad i min egen lilla bubbla, eller är det anmärkningsvärt?

Kommentera

