[BOK] L’empire des anges

L’empire des anges – Bernard Werber

Fick för mig att läsa om en gammal favorit häromdagen. Jag köpte den i en bokhandel i Besançon i Frankrike 2002 och blev helt såld på en gång. På tåget mellan Dijon och Besançon satt en man och läste den här boken, det var så jag fick reda på att den fanns.

Det börjar med att huvudpersonen Michael dör och kommer till himlen, där han får träffa sin skyddsängel och där man räknar hur många poäng han fått ihop under det liv han nyss levt. Om han inte når upp till 600 poäng får han återfödas och försöka lyckas bättre i nästa liv, annars får han stanna och bli ängel. Eftersom han når upp till precis 600 poäng stannar han kvar och får tre nyfödda människor att bli skyddsängel åt. Han ska nu försöka se till att de får tillräckligt med erfarenhet för att nå upp till 600 poäng, för då får han själv gå vidare till nästa nivå som ängel.

I himlen träffar han också på en gammal vän från jorden och de bestämmer sig för att försöka ta reda på vad som egentligen händer på de högre änglanivåerna.

Även om handlingen kanske verkar lite tramsig när man läser den i sammanfattning så här, är boken faktiskt väldigt mycket mer filosofisk än man kanske tror. Det var riktigt kul att läsa om den.

Tyvärr tror jag inte att den finns översatt till svenska, det är lite synd, för det är en bok jag gärna skulle dela med mig av, även till vänner som inte kan läsa på franska.

Jag hittade också ett par exempel på formuleringar som jag är väldigt glad över att jag slipper översätta. Det brukar hända rätt ofta när jag läser på andra språk än svenska.

Kommentera

