När kommer påskkärringarna?

Där jag bor har det alltid varit skärtorsdagen som gäller, då klär barnen ut sig till påskkärringar och går och knackar på dörrarna. Senare har jag förstått att det är olika beroende på var i landet man bor. Hur är det hos dig? (Du får gärna skriva en kommentar och tala om var du bor)

UPPDATERING: Ja, jag vet att det står ”psåkdagen”, det går inte att ändra😛

13 responses to “När kommer påskkärringarna?

  1. Elisabet Paladin

    Jag bor i Västerås och här är det skärtorsdagen som gäller. Fast nu var det länge sen jag såg några påskkärringar. Alla sparar väl krutet till Halloween ^^

  2. När jag var liten i Lidköping, var det alltid Skärtorsdagen som gällde.
    Part i målet tycker jag att det känns rimligt, för inte vill väl de hedniska påskkärringarna stanna kvar under de kristna röda dagarna..?🙂

  3. Hjälp! När påskkärringarna kommer på annan dag än påskafton då blir jag helt ställd, hehe. Jag sparar godis för besök på påskafton (men skvallra inte, tack)…

  4. Men det hörs väl på namnet att det är på skärtorsdagen häxorna flyger till blåkulla.
    långfredagen måste ju vara direkt olämpligt för då ska väl de kristna ha tråkigt och tänka på kristi lidande?

  5. Här i Rättvik, med omnejd, är det skärtorsdagen som gäller för påskkärringarna🙂

  6. Vi hade väntat på påskkärringarna på skärtorsdagen men kanske på grund av ett intensivt regnande mest hela dagen så kom inga. Däremot på den varma och soliga påskafton, då kom de. Som tur var hade vi sparat allt godis så vi kunde fylla på deras korgar. Dessutom tog jag ett foto på dem, hehe.

    • Vad mysigt! Hit kom det inga alls, så jag fick äta upp allt godis själv😀

      • Hej och god fortsättning på den sköna påskhelgen! Stackars dig att du måste äta upp allt gods själv! Det var precis det, som jag hade hoppats på, hehe. Tji fick jag, var ”tvungen” att dela med mig! Å andra sidan, jag fick träffa två jättetrevliga små påsk-kärringar, varav den ena var en pojke. Får väl sätta ut fotot på min blog (haha). Med vänlig hälsning, Macilane

        • God fortsättning själv!
          Här brukar det sällan dyka upp påskkärringar, några enstaka utklädda barn har kommit på Halloween, men dessa kan man räkna på ena handens fingrar också. Kanske börjar dessa traditioner att dö ut…

Kommentera

