[BOK] Allt jag önskar mig

Allt jag önskar mig – Grégoire Delacourt

Livet blev nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jocelyne, även kallad Jo, drömde om att bli modeskapare i Paris, men driver en sybehörsaffär i Arras. Hon väntade på drömprinsen, men det var Jocelyn, även kallad Jo, som dök upp. De har två utflugna barn och lever ett stillsamt liv tillsammans. För nöjes skull skriver hon en blogg om sömnad, spets och pärlor. En dag övertalas hon av sina väninnor att spela på lotto och vinner 18 547 301 euro! Den dagen vinner hon stort. Eller gör hon det? (Adlibris)

Den här köpte jag i januari tillsammans med ett gäng andra böcker eftersom jag fått en rabattcheck på Pocket Shop. Jag började läsa den igår och blev klar idag, det är en rätt trevlig känsla när man tar sig igenom en bok så snabbt.

Det här är en ganska sorglig historia. Pengar löser som bekant inte alla problem, även om jag brukar säga att jag skulle kunna bli av med en hel del bekymmer om jag kunde stryka allt som är relaterat till pengar. Precis som Jocelyne gör jag ibland listor över saker jag skulle fixa eller skaffa om jag vann riktigt mycket pengar.

Eftersom detta är en roman blir konsekvenserna lite annorlunda mot vad de förmodligen skulle ha blivit i verkliga livet. Men det hör ju till.

Jag tyckte om den här boken, den väckte en hel del tankar, både kring relationer och pengar.

Kommentera

