Den gröne mannen

Igår kväll var jag på en trevlig föreläsning på Historiska museet, tillsammans med min vän Peter, som tipsade mig om detta för några veckor sedan. Föredraget handlade om ”Den gröne mannen” och hölls av Adèle Schreiber, som även skrivit en bok i ämnet. Den köpte jag så klart, i den finns de bilder hon visade samt mycket information om ett ämne jag inte hade mer än ytlig kunskap om. Här kan man läsa mer om vad det handlar om.

”A Green Man is a sculpture, drawing, or other representation of a face surrounded by or made from leaves. Branches or vines may sprout from the nose, mouth, nostrils or other parts of the face and these shoots may bear flowers or fruit. Commonly used as a decorative architectural ornament, Green Men are frequently found in carvings on both secular and ecclesiastical buildings.”

DSC_4337

Visst har jag sett avbildningar av sådana här ”gröna män” och hade något minne av att jag läst om att de skulle finnas i ett fåtal kyrkor i Sverige, men tydligen finns de i riktigt många, och inte bara i kyrkor. Dessutom finns åtskilliga här i Stockholm, så nu ska jag ut med kameran och leta!

Kommentera

