[BOK] Analfabeten som kunde räkna

Analfabeten som kunde räkna – Jonas Jonasson

Jag är ju väldigt förtjust i Jonassons första bok, Hundraåringen, så jag har väntat ett bra tag på att den här skulle bli tillgänglig som e-bok på biblioteket. Det blev den för ett par veckor sedan och jag laddade ner den direkt.

Tyvärr hade jag nog lite väl höga förhoppningar, för den här boken blev lite av en besvikelse. Visst, man känner igen språket och den här lite lågmält humoristiska tonen som jag gillade i den förra boken. Men berättelsen blir lite tjatig och faktiskt rätt larvig på slutet.

Men den är absolut inte dålig, egentligen, den föll mig bara inte i smaken. Den börjar bra, men sedan blir det lite väl galet när man kommer lite längre fram.

Hon började arbeta som femåring, blev föräldralös vid tio, överkörd vid femton. Ingenting tydde på annat än att hon skulle leva ett tag i sitt skjul i Sydafrikas största kåkstad och sedan dö, saknad av ingen. Om hon nu inte varit den hon var, men det var hon ju. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunde räkna. Ödet tillsammans med hennes talang för henne bort från Soweto, till internationell storpolitik, till andra sidan jordklotet, till två identiskt lika och väldigt olika bröder. Under resan lyckas hon reta upp världens mest fruktade säkerhetstjänst innan hon en dag finner sig själv instängd i skåpet till en potatisbil. Där och då är världen som världen känner den hotad.(Adlibris)

Kommentera

