Varför just geografi?

Handen på hjärtat! Vilken är din värsta kunskapslucka??.

Länken ovan går till en tråd på Familjeliv där trådstartaren vill veta vad folk anser sig ha för kunskapsluckor.

Det är allt möjligt som kommer upp, men vissa saker återkommer. Historia och geografi verkar vara mångas svaga punkter. Även teknik, matematik, sport, kändisar, film och sådant finns med, men just detta med historia och geografi förekommer i nästan vartannat inlägg.

Hur kommer detta sig? Alla har läst dessa ämnen i skolan. Alla kan inte ha haft dåliga lärare i det. 

Jag själv då? Tja, när det gäller Sveriges landskap anser jag mig faktiskt kunna dem. OK, det är ett par stycken som jag vill byta plats på, men de ligger i närheten av varandra och jag kan i alla fall placera samtliga i rätt del av landet. Europas länder är heller inga problem, även om jag i och för sig envisas med att vilja byta plats på ett par av länderna i forna Jugoslavien. Men jag vet att det är där de hör hemma i alla fall. Det måste ju vara godkänt.

Historia då? Nu är jag väl på grund av jobb insnöad på svenska kungar, så ja, jag kan rabbla kungalängden, åtminstone från Gustav Vasa och framåt och jag kan rätt många innan dess också. Däremot har jag inte stenkoll på dessa, just för att jag inte har behövt det. Men från 1500-talet har jag i alla fall koll. Dock hade jag det även innan jag började med det jobb där jag behöver ha koll på det.

Men hur som helst, tillbaka till geografin då, som märker ut sig genom att det sitter så dåligt hos så många. Jag tycker mig även ha märkt att många skyltar med denna okunskap när ämnet kommer upp. 

Kan du Sveriges landskap? Om du vill får du gärna skriva en kommentar och berätta vad du tror att det beror på att just du kan (eller inte kan).

Kommentera

