Är det verkligen som det ser ut?

Det finns många intelligenta svenskar!.

Den här sidan cirkulerade på Facebook idag. Det är någon som samlat alla de här frågorna och svaren som snurrat runt separat i åratal. De flesta hade jag sett och några var nya.

Och visst, många är osannolikt korkade. Men i en del fall vågar jag mig nästan på att tro att det mest handlar om olyckliga formuleringar, personen menar inte riktigt det som framkommer i de korta meningarna, utan blir till något som kan (och kommer att) misstolkas något otroligt. Jag har sett tillräckligt mycket otydligt och halvknasigt skrivet i mitt liv och har tränat mig i att försöka tolka vad som egentligen sägs.

Sedan har vi sådana som är ren ironi, förstås, eller försök till skämt. Den första, den om abort, räknar jag till den kategorin.

Det jag tycker är lite synd är att de tagit med ett citat från en liten kille på fyra år, det går ju inte riktigt att jämföra med det en vuxen kläcker ur sig.

Den här om barnarbete är klassisk. Jag känner ju inte den här kvinnan, så jag kan förstås inte säga att hon är ironisk, men jag tror att hon är det. (Samtidigt är det ju i så fall lika tokigt att förutsätta att hon inte är det).

Sedan har vi den här, också en klassiker:

Allvarligt – kalla mig naiv och godtrogen, men jag tror inte att någon kan mena på allvar att hon inte är elberoende för att hon bor i stan. Jag tar mig friheten att tro att hon menar att eftersom hon bor i stan utsätts hon inte för så långa strömavbrott som det kan bli om man bor långt ute på landet. Det är ytterst sällan ett strömavbrott här varar mer än någon timme, om de ens inträffar. Jag har ärligt talat inte varit med om något strömavbrott på många år.

Men visst, den här tjejen kanske är jättekorkad, men jag tvivlar ändå på det. Hon formulerar sig bara lite tokigt och vem skulle inte riskera att göra det om man blev påhoppad på stan av en journalist som slänger fram en fråga och man bara svarar utan att tänka till.

Något liknande tror jag att vi har här:

Nej, jag tror inte att Moa menar att man inte vet någonting om man kommer från Skellefteå. När jag ser ett sådant här uttalande börjar jag försöka fylla i vad som inte sägs och tänka ut var uttalandet kommer ifrån. Vilken koppling har det faktum att hon inte vet något om Nobelpristagaren till att hon bor i Skellefteå? Vad är det som är underförstått i det hon säger? När jag började fundera kring det här var min tanke att det hon inte säger, men som vi har mellan raderna, är att hon betraktar Nobelpriset som något Stockholmsrelaterat som inte berör någon som bor i t.ex. Skellefteå. Om hon sedan har rätt eller fel i det blir en annan diskussion som inte hör hemma här.

Eller så är hon helt enkelt ironisk och skojar till det lite, vad vet jag?

Julia har inte hört talas om jämställdhet. OK, återigen bildar vi oss en uppfattning om henne utifrån en enda mening. Eftersom hon har ett utländskt namn kanske vi väljer att tänka att hon är en stackars förtryckt muslimsk kvinna eller något sådant. Men måste det vara så? Hur är Julias svenska? Det vet vi inte, utifrån det här lilla uttalandet. Om vi skulle förklara begreppet på hennes eget språk, skulle hon då förstå det? Det vet vi inte heller.

I de här fallen vet vi egentligen inte vad personerna faktiskt menade när det sa det de sa, men vi kan välja att tolka det som att de är korkade och världsfrånvända, eller så kan vi välja att tolka det som något slags missförstånd. Båda uppfattningarna kan vara rätt eller fel. Dessutom – kan vi lita på att de verkligen är korrekt citerade till att börja med? Med tanke på hur mycket konstiga formuleringar vi ser i t.ex. Aftonbladet kan vi inte vara säkra på det heller.

Några av de andra exemplen som visas på den länkade sidan är uppenbart skämt. Men återigen kan vi välja att ta dem på allvar och tro att vi har att göra med ett rikspucko. Handlar det kanske om att vi på något plan vill att de ska vara korkade, så att vi får känna oss lite smarta?

Fast ärligt talat – om någon journalist hoppar på dig imorgon när du är på väg till jobbet, och slänger fram en fråga som du förväntas ge ett snabbt och smart svar på, är du säker på att du skulle lyckas? Det är inte jag. Jag är inte heller säker på att jag skulle kunna låta bli att medvetet kläcka ur mig något riktigt galet, och riskera att uttalandet snurrade runt för evigt på sådana här sidor.

2 responses to “Är det verkligen som det ser ut?

  1. Mardrömmen skulle vara att få en sportfråga utan att hinna förbereda sig. Vem vinner VM? frågar reportern och jag tänker ”Vilket VM?” eller svarar ”Finland” och så är de inte ens med. Det skulle bli en klassiker, inte till min fördel.

    • Precis! Jag skulle garanterat kläcka ur mig det första som ”poppade upp” utan att tänka efter. Och sedan skulle jag finnas på hela Internet med namn och bild och allt😀

Kommentera

