Läst 2013

Som vanligt gör jag en liten sammanställning av vad jag läst under året. Visserligen är året inte slut än på några timmar, men jag kommer inte att hinna läsa ut någon mer bok i alla fall.

Här finns den kompletta listan

Totalt blev det 42 böcker, inte mycket jämfört med många jag känner, men med tanke på allt annat jag haft att göra är det ju en del i alla fall.

Svenska: 28
Engelska: 11
Franska: 3

Tanken är som vanligt att öka på mängden franska, men sedan handlar det om att hitta böcker man vill läsa också, inte bara ta sig igenom dem för att de är på det språk jag vill läsa.

Sedan har vi det där med manliga och kvinnliga författare, med tanke på den anonyme kommentarslämnare som för några år sedan blev så irriterad på att jag bara hade listat kvinnliga författare bland de jag räknat upp att jag gillade. Sedan dess gör jag alltid en sammanställning av det också.

Kvinnliga: 28
Manliga: 9

Så ja, det är övervägande kvinnor. Precis som tidigare påpekar jag att detta inte är något medvetet val. Det har bara råkat bli så. Vet inte om det skulle vara någon mening med att försöka utöka antalet manliga författare under 2014, jag läser det jag vill läsa, så blir det vad det blir. Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll. (Men det gjorde det tydligen för den som skrev den där kommentaren. Det var synd att han(?) inte förklarade poängen med sitt påpekande, den hade jag gärna velat få reda på, nämligen.)

Kommentera

