”Släpp pattarna fria!”

Släpp pattarna fria! – P3 | Sveriges Radio.

Tja, vad ska man säga? Jag tror inte att han har fel i det här med hur brösten utvecklas och vad som händer om man ”stänger in” dem då, det har jag läst om förut, men jag håller inte med om att det skulle vara bättre att träna utan bh i tonåren, i alla fall inte om man ser ut som jag gjorde. Jag minns fortfarande hur jag satte mig ner på golvet i gympasalen och grät för att det gjorde så inihelvetejävla ont att springa. Sedan gick jag och köpte en sport-bh som verkligen tryckte till och helt plötsligt kunde jag springa igen, vilket jag inte kunnat på flera månader. 

Så ja, allt är väl relativt. Har man A-kupa kanske det är som han säger, en bh gör varken till eller från, men jag ser inga problem med att vilja ha det ändå. Kanske vill man få brösten att se större ut genom att ha en bh med lite ”fyllning”, eller så tycker man bara att det är fint att ha bh i alla fall. Inget jag bryr mig om eller lägger mig i. Personligen kan jag knappt röra mig utan bh, springa är helt uteslutet. Under en period sov jag med bh eftersom det gjorde ont om jag råkade lägga mig på brösten. Det har jag lärt mig av med nu, har inte sovit med bh på många år. 

Sedan kan man så klart diskutera det här med hur man blir bemött och hur folk ser på en om man kommer utan bh och det dallrar och gungar och har sig. Det är ju en fråga om vad man tycker är snyggt respektive fult och det är individuellt. Vissa bryr sig kanske mer än andra. Men om man tar exemplet med jobbintervjun som nämns i inslaget kan jag väl säga att för mig skulle det var helt ointressant att tänka på hur jag skulle bli bemött om jag kom utan bh, eftersom jag förmodligen knappt skulle kunna ta mig dit, speciellt inte om jag behövde gå upp- eller nedför en trappa för att komma dit. Eller ännu värre, springa om jag var sen. 

Jag kommer också att tänka på en reklamsida för underkläder på Facebook. Jag följde sidan ett tag, eftersom de hade snygga saker i stora storlekar. Men sedan slutade jag, eftersom folks kommentarer till bilderna var så urbota korkade att jag fick spel. Någon antydde att om man opererat sig till så stort som F-kupa får man faktiskt skylla sig själv om man har svårt att hitta bh! Alltså borde det inte ens tillverkas. Nähä, tack så mycket, då! Här sitter jag med mina alldeles naturliga F-kupor och du tycker att jag också ska klara mig utan?

(I vanlig ordning sved det väl att modellerna var snygga och någon fick mindervärdeskomplex, men det kommer man väl aldrig ifrån. Tydligen ska kläder visas upp på provdockor eller bara liggande på ett bord eller något för att det ska passa. )

Kommentera

