Märklig dröm

Satt barnvakt åt lille M i förmiddags. Vi satt i soffan, han tittade på film och jag läste. Plötsligt hörde jag att han snarkade, sedan vaknade han till, la sig med huvudet i mitt knä och somnade om. Sedan somnade jag också till en stund och drömde lite konstigheter. Vi måste ha sett rätt roliga ut.

Under den lilla stund jag sov, det kan inte ha rört sig om mer än tio minuter eller något sådant, hann jag drömma lite grann. Jag drömde att jag satt och läste i en tidning, det var ett uppslag med små, korta notiser, det såg ut ungefär som de där frågesidorna i ”Världens historia”. Jag minns inte vad det handlade om, men det intressanta var att rubrikerna i drömmen var helt logiska och rimliga. Sedan, medan jag höll på att vakna upp, blev jag mer och mer medveten om att det bara var nonsenstext. När jag vaknade hade jag helt glömt vad det stod.

Märkligt att drömmen liksom ”smulades sönder” på det sättet på väg till vaket tillstånd. Det har jag inte varit med om förut. Oftast vaknar jag bara upp och kommer tillbaka ur drömmen omedelbart, om jag minns den eller inte beror lite på. Men det här var en ny upplevelse.

Kommentera

