[BOK] The Shrouded Walls

The Shrouded WallsSusan Howatch

Den här köpte jag på en loppis tillsammans med en hög andra böcker för några veckor sedan.

Although it was a marriage of convenience, Marianne finds herself falling in love with Axel, the hsuband she hardly knew…

Until he takes her to Haraldsdyke, the lonely house in the middle of the Kent marshes, where the atmosphere becomes oppressive with witchcraft and murder…

How had Axel’s father died? What happened to his half-brother? Did he really drown in the marshes? What is the secret Axel seems determined to keep from her? Alone, bewildered and friendless, Marianne is soon terrified for her life… (baksidestexten)

Det här med att Marianne börjar bli kär i maken, som hon knappt kände när hon gifte sig med honom, märks knappt alls. Tvärtom verkar hon misstänksam mot honom och det är inte förrän ganska långt in i berättelsen som man märker av några känslor för honom alls.

Jag var lite skeptisk först, men det var faktiskt spännande. Dessutom utspelar den sig under tidigt 1800-tal i England, en period jag håller på att sätta mig in i av en helt annan anledning just nu. Därför kändes det som om det var meningen att jag skulle hitta just den här boken i lådan på loppisen.

Tyvärr tyckte jag att slutet förstörde det hela, där blev det tramsigt, men jag är glad att jag läste den i alla fall.

Kommentera

