[BOK] The Conjure Book

The Conjure Book – A.A. Attanasio

Life is lonely for 13-year-old Jane Riggs in the historical New England village that is her new home – until she discovers a four-hundred-year-old book of spells that really works. Guided by the ghost of the witch who wrote the conjure book, Jane embarks on a terrifying but glorious quest for magical power. Her ambition is to contact her mother, dead these ten years and remembered only in photographs. For such a great prize, Jane is willing to risk much among the weird creatures she conjures out of the spirit world. But she will need more than courage when her magic follows her to school. After an evil spirit fox steals her classmate’s soul, life suddenly gets very complicated. Coming of age among dark, elemental powers while not missing a day of seventh grade is not easy. And the answers Jane needs for growing up don’t seem to be in the conjure book. (Bokus)

Den här är en bok som sorteras in i kategorin ”trevliga överraskningar”. Jag fick med mig den hem från Bookcrossingkonventet i våras och plockade den från bordet eftersom den verkade handla om något övernaturligt. När jag kom hem ångrade jag mig först lite eftersom omslaget var rätt trist (inte samma som på bilden här) och berättelsen verkade vara en typisk tonårsstory.

När jag väl kom mig för att läsa den fick jag som sagt en mycket positiv överraskning. Visst är det en ungdomsbok, men det brukar inte stoppa mig, jag läser ofta sådana med stort nöje så länge det är vettiga, roliga berättelser.

Språket är trevligt och rätt tungt för att vara riktat till tonåringar. Det är kul att författaren inte drar sig för att använda ålderdomligt språk på en del håll och vågar använda svåra ord som också förklaras på ett naturligt sätt. Jag tycker inte om när man lägger språket på en tramsnivå utan faktiskt ser till att läsarna får chans att lära sig något nytt.

Berättelsen var mer invecklad än jag föreställt mig. Det är inte uppenbart vem som är ond och vem som är god. Den som framställs som ”skurken” har motiv som faktiskt inte kan ses som dåliga.

Det var helt klart givande läsning och som sagt en trevlig överraskning.

Kommentera

