In eller ut?

För ett tag sedan kom vi in på en liten språkdiskussion på jobbet. Vi pratade om att man oftast (verkade det som i alla fall) säger att man ska ”gå ut i köket”, enligt uppgift för att köket långt tillbaka låg i en separat byggnad. Enligt google ger en snabb sökning resultatet 1 140 000 träffar på ”in” och bara 593 000 på ”ut”. Det motbevisar ju vår teori.

Jag kom dessutom att tänka på att jag gärna säger att jag går ”ut i badrummet”, har för mig att vi sa så hemma när jag var liten. Eftersom både mamma och pappa troligen läser detta får ni väl dementera om jag har fel.🙂 De jag pratade med tyckte inte att de hört ”gå ut i badrummet” tidigare.

Google gav mig 794 000 träffar på ”gå in” och 52 100 på ”gå ut”. Det visar ju att ”ut” inte är helt ovanligt i alla fall.

Hur gör du? Kanske finns det helt andra möjligheter också?

One response to “In eller ut?

  1. Ingen dementi från mig. Du minns alldeles rätt 😄. Jag säger oftast ”gå ut i badrummet”

Kommentera

