Varför raka benen?

En Facebookvän hade länkat till den här sidan med den här bilden idag:

legs

Den frågan har jag ställt mig flera gånger, på samma sätt som man kan diskutera varför man sminkar sig eller klär sig på ett visst sätt. Jag går inte ut i shorts eller kjol om jag inte har rakat benen. Däremot kan jag mycket väl gå till gymmet och byta om tillsammans med andra människor om jag inte gjort det. Jag har dock inte korta träningsbyxor då. Det har funnits tillfällen när jag var ung och arg(are) då jag var riktigt upprörd på både mig själv och samhället varje gång jag rakade benen (eller armhålorna eller vad det nu var).

Jag tyckte inte heller att ”för min egen skull” var ett relevant svar. Självklart var det för någon annan, för att folk förväntar sig att en tjej ska vara hårlös.

Sedan dess har jag blivit äldre, lite mindre arg, men funderar ändå vidare på den här frågan. När jag läser diskussioner på nätet kommer oftast följande argument upp, i en eller annan version:

Jag rakar benen för att…

…det är snyggare så. Tja, det är en personlig uppfattning. Tycker man att det är snyggare utan hår är det väl bara att ta bort det. Tycker man inte det får det sitta kvar.

…jag känner mig fräschare. Också ett argument som är svårt att säga emot. Känns det fräschare så gör det det. Dock är det väl en inlärd uppfattning, håret är ju naturligt, det är ytterst få som är naturligt hårlösa.

…det är mer hygieniskt. Det är däremot skitsnack. Ohygienisk är den som inte tvättar sig eller aldrig byter kläder. Hår är inte ohygieniskt så länge det är rent.

Så varför gör jag det då? För min egen skull eller för andras? Att säga att det är för min egen skull blir faktiskt lite konstigt, det tycker jag fortfarande, även om jag faktiskt anser att det så. Hur menar jag nu? Ska trassla mig fram till det, så håll ut. Orakade ben hindrar mig inte från att göra något jag vill eller behöver göra, som äta, sova, jobba eller vad det nu är. Jag kan leva precis samma liv, med eller utan hår på benen. På så sätt blir det konstigt att säga att jag tar bort det för min egen skull. Går jag ut med håriga ben kommer jag att få blickar och kommentarer från omgivningen. Det är jobbigt. Om jag rakar benen slipper folk bli så irriterade på håret. Är det då för deras skull jag gör det? Nej, jag tycker att det är jobbigt, jag vill kunna gå ut utan att känna mig uttittad och hånad av omgivningen. Det hade jag nog av när jag gick i skolan (av andra skäl än håriga ben, i och för sig).

Så faktum är att jag rakar benen för att slippa råka ut för att andra irriteras av mina håriga ben och därmed behandlar mig nedlåtande. Då blir det ju för min egen skull jag gör det. (Plus att jag faktiskt tycker att det är snyggare, oavsett vad jag grundar denna uppfattning på.)

Men jag skiter högaktningsfullt i hur andra gör, deras ben är inte mina och alltså behöver jag inte bry mig. Visst, jag lägger märke till om någon har orakade ben, men jag tänker inte på det mer än jag tänker på om någon har en blå eller grön tröja, är lång eller kort, eller något annat. Jag går inte och stirrar, eller uppmärksammar mitt sällskap på det.

Men jag tänker inte sluta, för jag tycker ärligt talat inte att frågan är så viktig. Låt var och en göra som han eller hon vill, svårare behöver det inte vara.

One response to “Varför raka benen?

  1. Jag rakar aldrig benen, men hade jag haft mörkt hår hade jag nog gjort det. Nu har jag väldigt ljusblont hår på benen, mot en väldigt blek hud. Så inget som syns (eller känns heller för den delen, väldigt mjukt!)

    Tycker att så länge folk är nöjda med hur de själv gör så behöver man kanske inte lägga sig i.🙂

Kommentera

