En riktigt märklig dröm

Det här drömde jag natten till söndag, men har inte haft tid att skriva ner den förrän nu.

Jag skulle till jobbet, började av någon anledning tio i ett, vilket är en helt galen tid. Jag tog det lugnt hemma och hade gott om tid, trodde jag, tills jag insåg att klockan var kvart över tolv och jag inte skulle ha en chans att hinna.

Jag smög ut för att ringa en taxi, ville inte att maken skulle få veta att jag tänkte lägga pengar på det. Pappa var visst på besök också, varför jag inte bad honom skjutsa mig fattar jag inte.

Hur som helst befann jag mig plötsligt en bra bit hemifrån, åt helt fel håll från jobbet och ringde efter denna taxi. När jag ringer i drömmar brukar jag aldrig kunna slå rätt nummer, men här gick det till sist bra och jag hamnade hos Taxi Kurir. Platsen jag uppgav hade ett konstigt namn som började på ”Då”, men jag minns inte resten. Plötsligt dök en av mina arbetsledare upp när jag stod och väntade på taxin, och jag berättade för honom att jag nog skulle bli lite sen. Han sa att det var lugnt och att jag kunde jobba lite längre på eftermiddagen istället.

Sedan orkade jag inte vänta på taxin, utan började promenera in mot stan. Plötsligt befann jag mig på Järntorget, som är jättenära jobbet, men jag gick av någon anledning inte dit utan fortsatte promenera tills jag kom till en Disneybutik som låg precis intill en stor motorväg.

Jag gick in i butiken och där stod en okänd tjej och höll i lille M, som sedan hamnade vid ett bord där ett gäng satt och fikade, det var både vuxna och barn. Jag gick fram och sa hej till M och frågade honom om Felix var där. Plötsligt var lille M mycket äldre, såg ut att vara runt åtta år och talade om att Felix inte alls var där. ”Vem har hand om dig då?” frågade jag och fick veta att det var någon sångare och dansare vid namn Tommy. Felix hade tydligen bara dragit. Jag blev plötsligt orolig att det var jag som skulle ha passat M idag och försökte få honom att tala om ifall han visste något om det. Det var tydligen inte jag som skulle vara barnvakt, så jag fortsatte att ringa taxi. Fick till sist tag i Taxi Kurir igen och började av någon anledning att prata franska med personen som svarade. Hon frågade var jag var och jag svarade ”Disneyland”. Sedan frågade hon om jag behövde en djungel, men det gjorde jag inte, det gick bra med en vanlig taxi.

Här någonstans vaknade jag och minns inte om jag någonsin fick någon taxi.

Kommentera

