Om att lära sig ryska

Jag tänkte häromdagen att det skulle vara bra att kunna lite ryska, speciellt med tanke på det ena av mina två jobb. Jag skulle inte behöva några avancerade kunskaper, jag ska liksom inte prata om varför förra årets Nobelpristagare i fysik fick sitt pris, utan mer kunna tala om vad saker kostar eller var toaletten ligger, samt kunna förstå åtminstone en del av vad folk frågar.

Nu kommer det dock att dröja innan jag på allvar har tid att ta tag i något sådant, så jag bestämde mig för att mjukstarta lite, genom att ladda ner en app till min ipad. Sagt och gjort. Det fanns flera stycken och jag valde en som kändes vettig och som innehöll ordövningar där man skulle para ihop ord och bild. Först fick man höra ordet läsas upp och samtidigt se ordet skrivet och samtidigt en illustration. Sedan kom övningen, där man alltså skulle välja rätt bild bland fyra alternativ när man hörde ordet.

Problemet kom när jag insåg att jag inte är tillräckligt duktig på att läsa kyrilliska bokstäver. På den här absoluta nybörjarnivån kan jag inte memorera ett ord bara genom att se en bild och höra ordet, jag måste koppla ihop det med det skrivna ordet. Det går inte nu. Alltså måste jag börja med att lära mig bokstäverna. Det har jag inte varit så framgångsrik med tidigare. Jag lärde mig läsa på egen hand när jag var fem år, men varje gång jag försökt lära mig ett främmande alfabet har jag slagit huvudet i väggen, jag verkar utveckla dyslexi så fort jag försöker. Det är en sak att lära mig vilket tecken som hör ihop med vilket ljud, det funkar sådär, men när jag sedan ska läsa ihop dessa tecken till ord går det inte längre.

Får se om jag ger mig på det på allvar eller om jag bara leker vidare med appen så länge den är rolig.

Kommentera

