[BOK] En död ängel

En död ängel – Åsa Schwarz

Det här med e-böcker var ju riktigt skoj! Nu har jag läst fortsättningen på Nefilim, som jag läste ut förra månaden. Den här var spännande, men ändå var det något som gjorde att den inte grep tag i mig.

Nova åker till berget Ararat för att resa en ark som symbol för kampen mot klimatförändringarna tillsammans med andra Greenpeaceaktivister. Hon övertalar sin nyfunna pojkvän Benjamin att följa med till ruinstaden Ani där kyrkor, stadsmurar, fort och grottor ligger tätt. I en av ruinerna hittar Nova en golvmålning som det är något bekant över. Där blir hon brutalt nedslagen. Hon vaknar upp på Karolinska Sjukhuset i Stockholm efter att ha varit medvetslös i en vecka. Ingen har sett Benjamin efter överfallet. Varför är han spårlöst försvunnen? Varför blev Nova nedslagen i ett tempel där änglar tidigare dyrkades? Vem vill att Nova inte ska få reda på sitt ursprung? Hon finner till slut att alla frågor leder åt ett håll: jakten på världens mest omtalade artefakt, Noas ark. (adlibris)

Det här med Noas ark är något som jag tycker är lite spännande, det finns ju många teorier om vad som ligger bakom den myten, om det finns någon verklig historia bakom det som sedan utvecklades till historien om arken. (Kanske inte det vi spånade ihop på en fest i helgen, om att Noa skulle ha rott sina getter över ån och sedan överdrivit historien lite… 😉 )

Tyvärr fastnade inte berättelsen, även om det absolut inte är dålig. Kul ändå att ha läst den, eftersom det är en vän till en vän som skrivit den. Jag blir trots allt lite nyfiken på den här staden Ani, så det kommer nog att bli något jag sätter mig och tar reda på mer om.

Kommentera

