[BOK] Blandat blod

Blandat blod – Katarina Mazetti

Den här läste jag redan 2009, när den var nyutkommen, och nu läste jag om den för att kunna fortsätta med serien, då del fem nyss kom ut. Jag skrev om den här när jag läst ut den första gången, och det jag skrev då gäller väl i stort sett fortfarande, så jag citerar det:

”Jag tyckte om berättelsen, framför allt var det roligt att läsa författarens efterord, där hon förklarar vad som är historiskt belagt och inte. Jag måste ju säga att det är modigt att hon, som inte är historiker själv, vågar ge sig på något sådant här, med tanke på hur mycket kritik hon riskerar att få från experter, både självutnämnda och andra. Det är ju lite minerad mark, speciellt jag som rör mig bland folk som håller på med lajv och liknande aktiviteter, vet att det för många räcker att ha varit på ett eller två fantasylajv, så vet man ”allt” om hur det var på medeltiden, eller vikingatiden eller vad det nu kan vara, och så sågar man per automatik allt som folk försöker sig på att skriva.

Mazetti har utgått ifrån det lilla man faktiskt vet om Blekinge på 900-talet, och spunnit vidare på det. En del av händelserna är kanske osannolika, men absolut inte omöjliga.”

Det jag tänker på nu, när så många fler delar kommit ut och fler lär vara planerade, är att jag hoppas att några delar kommer att skrivas av manliga författare också, hittills är det bara kvinnor (och kvinnliga huvudpersoner). Det känns som om det skulle vara intressant med lite mer balans där. Men vi får se vad som händer.

One response to “[BOK] Blandat blod

  1. Pingback: [BOK] Tempelbranden | Gealachs Blogg

Kommentera

