Vems ansvar?

Metro: Instagram-mamman: Jag har inte råd med böterna

Idag läste jag i Metro om de två tonårstjejerna som dömts att betala över 500 000 i skadestånd för förtal som lagts ut på Instagram och som sedan ledde till kravaller i Göteborg i vintras.

Mammorna gråter nu ut i tidningarna om att de inte har råd att betala. En av dem slår ifrån sig med att säga att det är dottern som begått brottet och ”får stå för det hon har gjort”. Det kan ju tyckas rätt självklart, men är man minderårig är det föräldrarna som åker dit om man gör något.

Jag har läst en del kommentarer om detta under dagen, både på Facebook och i kommentarsfältet till artikeln jag länkar till ovan. De flesta är inne på att det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på vad deras barn gör, och att det handlar om hur man uppfostrar sina barn från början.

Själv tycker jag att sådant där är svårt. Jag tycker absolut att föräldrarna ska tvingas ta ansvar för minderåriga barns handlingar, vem ska annars göra det? Samtidigt är det i det närmaste hopplöst att hålla koll på precis allt som händer på nätet. De som är föräldrar till tonåringar idag är ju själva inte uppväxta med nätet och de nya former av mobbning detta för med sig. Så visst är det svårt. Och visst kan man säga att det är upp till föräldrarna att lära barn vad som är rätt och fel, men samtidigt tar barn och ungdomar intryck från betydligt fler än bara föräldrarna. Jag har själv suttit i samtal med elever och föräldrar i fall där det handlat om konflikter och olika sorters dåligt beteende. Det har hänt att föräldrarna blivit fullständigt chockade och inte alls förstår hur deras barn kunnat göra något sådant. Det har liksom inte funnits minsta indikation, barnet är två helt olika personer hemma och i skolan.

Så visst är det svårt, det är jättesvårt. Men samtidigt vet ju alla att det är så här det fungerar. Så länge man inte är myndig är det föräldrarna som får ta smällen om man begår brott.

Vad tycker ni om det här?

One response to “Vems ansvar?

  1. Min fru brukar säga att det är tur att vi är så gamla eftersom jag antagligen aldrig hade klarat av att vara förälder till en dagens ungdom.
    Barnen idag är, precis som du säger, två helt olika personer hemma och i skolan. Jag har ett hemskt exempel i min närhet (en kille som tog studenten häromdagen) och jag skulle absolut inte klarat av honom som min son.
    Man kan kalla det här för en teknisk generationsklyfta som finns inom de flesta familjer. Samhällets regler, inkl. försäkringsnormerna, har inte det minsta anpassats för hur samhället är. Tänk på de ungdomar, som tänt eld på en skola och har en framtids-skuld på flera miljoner. När man talar med
    exempelvis kristdemokrater så skyller de på att man tagit bort kristendoms-undervisningen i skolan. Egentligen tror jag att välfärdssamhället självt är skuld till allt som går snett. Allting bara rullar på, ingen har kontroll på nånting.
    Det, som skulle kunna ha räddat de här flickorna från instagrambrottet är endast, menar jag, goda kamratrelationer med föräldrarna som varit så pass bra att flickorna vågar att spontant berätta om vad de håller på med. Men, en sådan relation måste man skapa redan innan skoltiden och se till att behålla den allt framgent. De mödrar som inte vill betala har, som jag upplever det, har nog sig själva att skylla. Antagligen har de aldrig försökt skapa en god kontakt med sina barn.

Kommentera

