Vad är allmänbildning?

Häromdagen pratade jag med en kollega om var man egentligen drar gränsen för vad som kan räknas som allmänbildning och inte. Och finns det ens någon sådan gräns?

Rätt ofta är det väl så att det man själv är bra på tycker man hör till allmänbildningen. ”Det här borde väl faktiskt alla ha koll på”, säger man om sådant man själv är insnöad på. Ändå inser man säkert att det inte riktigt är så att alla har samma stenkoll som man själv.

Personligen skulle jag inte få för mig att tänka på något som har med matematik, sport eller bilar som något som hör till allmänbildning, medan jag gärna räknar historia och annat dit. Självklart förstår jag ju att man kan vara allmänbildad utan att ha koll på just det jag har koll på och att jag inte nödvändigtvis är mindre allmänbildad för att jag inte har koll på det som är viktigt för en del andra människor.

Men frågan kvarstår, när är man egentligen allmänbildad?

One response to “Vad är allmänbildning?

  1. Pingback: Vet ”alla” verkligen detta? | Gealachs Blogg

Kommentera

