Hur man kan lära sig nya saker

Apropå det förra inlägget – det där om allmänbildning – tänkte jag berätta om en liten händelse på jobbet idag.

En kollega uppmärksammade att någon hade tappat en sedel på en plats där vi inte kunde få tag i den. Det såg ut att vara en utländsk sedel, men vi kunde inte avgöra vad det var, det enda jag såg var siffran 50.

Efter mycket om och men lyckades vi i alla fall få tag i den och den lades senare till dagskassan med ett meddelande om att den nog måste ses som en donation.

Hur som helst visade det sig vara en israelisk sedel, som såg ut så här:

Jag och kollegan började fundera över vem personen på sedeln kunde vara och det visade sig vara en författare vid namn Shmuel Yosef Agnon, som tydligen fick Nobelpriset 1966. Honom visste jag ingenting om. Här kan man läsa lite om honom.

Nog för att det kanske räknas till överkurs snarare än allmänbildning att känna till författare på israeliska sedlar om man inte har någon koppling till Israel, men lite roligt är det att bredda sin kunskap i alla fall, speciell när det sker på lite oväntade och roliga sätt.

One response to “Hur man kan lära sig nya saker

  1. Jag har upptäckt ett nytt sätt att skaffa mig kunskap – sitter med min iPad i knät och loggar in på olika informations-sidor på internet – ganska fantastiskt egentligen 🙂
    http://macilane.wordpress.com/2013/06/16/jag-soker-information-med-ipad/

Kommentera

