[BOK] En man som heter Ove

En man som heter Ove – Fredrik Backman

Testade att låna böcker till min Ipad via biblioteket, och den första jag plockade hem var den här, som jag varit lite nyfiken på ett tag. Jag har läst Fredrik Backmans blogg lite då och då och stött på inlägg om denne ”Ove”, som i bloggen får representera den där typen av gnällig gubbe som man kan träffa på ibland. När jag började läsa boken gav jag först upp efter ett par kapitel, för jag tänkte att det skulle bli som en lång upprepning av bloggen, och trots att den är underhållande var jag rädd att det skulle kunna bli lite tjatigt.

Men efter ett par dagar började jag om igen och det ångrar jag inte. Ove visade sig vara en betydligt djupare personlighet än jag trott. Jag fick några riktigt goda skratt och grät faktiskt på ett par ställen också. Har man läst Backmans blogg känns det rätt tydligt att grannparet är baserade på Backman själv med fru, men det var lite roligt, det med.

Boken har jämförts med ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, men jag tycker inte riktigt att de har så mycket gemensamt, även om jag uppskattade båda böckerna.

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom ”bitter” och ”grannarnas skräck”. Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt! Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller ”den där statskuppen”, som Ove själv bara minns den. Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden. (adlibris)

2 responses to “[BOK] En man som heter Ove

  1. Tack för tipset. Jag har också laddat ner den till ”paddan”. Den ska bli kul att läsa

Kommentera

