[BOK] The Night Circus

The Night Circus – Erin Morgenstern

Den här boken hittade jag på Pocket Shop på centralstationen i Helsingfors i vintras, den såg ut som en typisk sådan bok som jag brukar uppskatta.

Även om ett av citaten på baksidan kom från författaren till Tidsresenärens hustru, som jag inte klarade av att läsa på grund av alla hopp framåt och bakåt i tiden, bestämde jag mig för att inte bli avskräckt utan köpte den ändå.

Och visst är det en del hoppande mellan olika år, men inte så farligt att det blir svårt att hålla ihop. Visst får man bläddra lite då och då, men det gick rätt lätt att hålla ordning på personer och händelser.

The circus arrives without warning. No announcements precede it. 

It is simply there, when yesterday it was not. The black sign, painted in white letters that hangs upon the gates, reads: Opens at Nightfall Closes at Dawn. As the sun disappears beyond the horizon, all over the tents small lights begin to flicker, as though the entirety of the circus is covered in particularly bright fireflies. 

When the tents are all aglow, sparkling against the night sky, the sign appears. 

Le Cirque des Reves – The Circus of Dreams. 

Now the circus is open. (adlibris)

Den här cirkusen känns på något sätt mer som ett nöjesfält än en cirkus, som man tänker sig att en sådan ska vara. Det känns definitivt som ett ställe man skulle bli lockad att besöka. Det roliga är också att det är riktig magi som ligger bakom, men att besökarna inte inser detta.

Språket är väldigt vackert och poetiskt, jag tycker om det även om berättelsen är skriven i presens, det brukar vara lite svårt att vänja sig vid. Samtidigt ger det en närhet som en text skriven i dåtid inte klarar av att ge på samma sätt.

Även om det kanske var lite rörigt ibland och mycket som var underförstått och hoppades över tyckte jag om den.

Kommentera

