Bästa müslin

Det här måste jag testa, har aldrig tänkt på att man kan göra egen müsli!😀

En älvas dagbok

För många år sedan (tror det var 2004 eller 2005) tittade jag på programmet ”Tjockholmen”, vilket var ett svenskt bantningsprogram. Där förekom det en hemgjord müsli som rostas i ugnen. Eftersom jag har den egenheten att jag avskyr russin (och annan torkad frukt) i müsli och samtidigt gärna vill ha nötter och frön i den (vilket sällan finns i de fruktfria varianterna) bestämde jag mig genast för att testa. Sen var jag fast! Jag åt den här müslin till frukost dagligen i flera år, men sedan tappade jag orken och hade inte gjort den på väldigt länge när jag för några veckor sedan gjorde den igen. Vilken skillnad det är mot en köpemüsli!

Ingredienser:
(7dl) Rågflingor
(7dl) Fiberhavregryn
(1dl) Vetegroddar
(1dl) Havrekli
(1dl) Krossade linfrön
(1dl) Solrosfrön
(200g) Hackad mandel (eller (200g) Hackade hasselnötter)
Kanel (mycket!)
Kardemumma (efter behag)
(2msk) Rapsolja
(1dl) Vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke…

View original post 167 fler ord

3 responses to “Bästa müslin

  1. Personligen kör jag bara med vanlig havregryn, som jag ”spetsar” med lite olika frön o nötter för smakens o nyttighetens skull.

  2. Måste berätta att jag tröttnat på alla muslivarianter som det dräller av i affärerna. Vi har efter ”omröstning” gått över till att AllBran ”för hela pengen”. För att ibland piffa till det så har vi yoghurt istället för mjölk och skivar i en hel banan i ”geggan” (skratt). Magen mår i alla fall bra och så slipper man allt socker, vilket känns viktigt för oss!

Kommentera

