[BOK] Ship of Destiny

Ship of Destiny – Robin Hobb

Ibland tar det längre tid än vad som är rimligt att läsa ut en bok. Det här är tredje delen i en serie som jag läste för några år sedan och sedan bestämde mig för att läsa om 2011. Del två blev jag klar med i september samma år, började på del tre strax därefter och blev klar – igår.

Nu vet ju ni som följer bloggen att jag läst en himla massa annat under den tiden, så det är inte så att det tagit mig att nästan ett och ett halvt år att läsa den här. Den har legat på nattduksbordet hela tiden medan jag läst annat. Det här är en ovana som jag försökt bli av med i åratal, men det går inte alltid så bra.

I alla fall, den här serien är faktiskt riktigt bra, trots att jag inte lyckades bli klar med sista delen i rimlig tid. De här böckerna hänger ihop med Farseer-serien av samma författare, men den enda kopplingen är att en person som är med i den serien återkommer här, men i en annan skepnad. Sedan har någon eller några haft vänligheten att lägga upp en wiki där man kan kolla upp personerna. Det var ju extra nödvändigt för mig här, eftersom jag hunnit glömma bort en del mellan varven. Där fick jag i alla fall lite fördjupat information om kopplingen mellan serierna och när jag om ett tag kommer att börja med ”The Tawny Man”-serien, som är en fortsättning på ”Farseer”, kommer det kanske att bli ännu tydligare. Men det blir några andra böcker emellan, tror jag.

Något som slog mig redan när jag läste denna serie första gången var att jag får känslan av att den utspelar sig i någon sorts 1700- eller 1800-tal jämfört med Farseer-serien, som känns mer som den ”fantasymedeltid” man är van vid. Beskrivningar av både hem, kläder och annat ger känslan av en lite modernare tid. Men det är bara kul att få lite omväxling, tycker jag.

Jag har dock lite problem med hur Hobb namnger sina karaktärer. Det skriver jag lite mer utförligt om i inlägget om den första delen.

Men jag tycker om den här världen och de flesta av personerna. Idén med de ”levande” skeppen är också kul. Och så är det drakar med! Det är drakar i rätt mycket av det jag läser, har jag insett.

Del 1: Ship of Magic
Del 2: Mad Ship

Kommentera

