Reseminne

Sommaren 1999 åkte pappa och jag till England och reste runt i två veckor. Vi hamnade bland annat i Nottingham. När maken och jag jobbade med en översättning av en beskrivning av ett hotell i just den staden kom jag att tänka på ett av de roligaste minnena från resan.

Vi besökte den här puben, som ska vara den äldsta i England.

(bilden har jag lånat, då jag inte har någon egen inscannad från besöket). 

Huset är, som man kan se på bilden, byggt mot bergväggen, så att delar av puben utgörs av en grotta. Där satt vi, minns inte vad jag drack, men förmodligen var det cider, jag tycker ju inte om öl.

Förutom oss satt där ett gäng med gubbar som såg ut att vara stammisar, samt ett par packade amerikanskor. Dessa roade sig med ett litet spel, som gick ut på att man skulle kasta en ring, som satt fast i ett snöre i taket, mot ett tjurhorn på väggen och försöka träffa detta. De var som sagt rätt onyktra och flamsade och tramsade och ringen hamnade överallt utom dit den skulle.

Jag kunde inte låta bli att utmana dem, så jag reste mig för att göra ett försök jag också. Jag var ju dessutom betydligt nyktrare. En av stammisgubbarna smög fram och gav mig lite tips om hur jag skulle kasta och så satt ringen på plats på första försöket. Jag fick applåder av hela puben. Tror inte att amerikanskorna märkte något, men lite kul var det i alla fall😀

 

Kommentera

