Men byt jobb då!

Jag följer sedan ett tag tillbaka ”Arga bibliotekstanten”, först via hennes blogg och sedan via Facebook. Mycket underhållande små anekdoter om de rätt underliga personer som kan dyka upp på ett bibliotek.

På senare tid har jag även upptäckt bloggen ”Restauranghyfs” (även den finns på Facebook, men samma inlägg kommer upp på båda ställena). Här berättas om restauranggästers inte alltid så exemplariska uppförande.

Båda dessa bloggare delar med sig av händelser som inte alltid är så positiva. Väldigt ofta får de kommentarer av typen ”Men byt jobb om det är så himla hemskt!”

Jag undrar ofta vilka det är som kommer med dessa kommentarer och varför. Känner de sig träffade för att de gjort precis det som beskrivs i inläggen? Eller är de avundsjuka för att de själva är arbetslösa och skulle vilja ha jobben ifråga?

OK, jag kan medge att jag ibland tänkt liknande tankar när jag blir bemött på ett tråkigt sätt av till exempel butikspersonal, eftersom jag inte är otrevlig, ens när jag faktiskt har något att klaga på. Jag brukar utgå ifrån att det inte är personen bakom disken som orsakat problemet.

Men att automatiskt antyda att man behöver byta jobb för att man någon gång blir irriterad på gäster/kunder, det är faktiskt inte rimligt. Jag skulle vilja se den som aldrig råkar ut för något negativt på sitt jobb och berättar om det. Den personen finns inte, det kan jag lova.

Sedan är det väl ofta så att blogginlägg av det här slaget är lite tillspetsade för att bli intressant läsning.

Men det blir faktiskt lite löjligt att förvänta sig att man ska byta jobb för att man råkat ut för en riktigt irriterande kund/gäst/besökare och behöver prata av sig. Sådana råkar man ut för i alla jobb som har med folk att göra, men det betyder inte att man avskyr sitt jobb för det.

One response to “Men byt jobb då!

  1. Det var ”trevliga” tips jag fick – tack! Men, ”herregud”, hur kan man ha behov av att bara hålla på och berätta om ”eländes,eländes” upplevelser. Jag läste ett tiotal och konstaterade att jag inte skulle besöka någon av bloggarna även om jag fick betalt för det. Det var det tristaste jag läst. För mig känns det extra jobbigt som älskar t.ex. http://thelaughinghousewife.wordpress.com/2013/01/18/joke-666/
    God fortsättning på det nya året! /Macilane

Kommentera

