[BOK] De levandes rike

De levandes rike – Nicci French

OBS! Viss spoilervarning!

Den här boken upptäckte jag i London julen 2003, då den var relativt nyutkommen och det gjordes reklam för den i tunnelbanan. Jag köpte med mig den hem, läste den och tyckte att den var superspännande. Sedan lånade jag ut den till någon som inte verkar minnas det och jag minns inte heller vem denna person är, det var innan jag skaffade den lilla grå anteckningsboken där jag skriver upp allt jag lånar  ut. Jag har efterlyst boken bland mina vänner på Facebook och andra ställen, men ingen ger sig tillkänna, så den är nog borta.

Det exemplar jag har nu och som jag nyss läst ut är den svenska översättningen, hittad för 20 kronor i en realåda. Den fick följa med mig hem eftersom jag ville läsa om den.

Allt är mörkt när Abbie vaknar. Hon har ingen aning om var hon befinner sig. Det enda hon känner är smärta. Hon är fastbunden vid en vägg och hennes händer och fötter är fjättrade vid varandra. I hennes mun har någon pressat in en trasa och paniken sprider sig när hon inte får luft. Med en enorm ansträngning tvingar hon sin kropp till lugn, andas genom näsan och räknar andetagen: in-ut, in-ut, in-ut.
Så kommer en man. Han pratar korthugget med henne, ger henne vatten att dricka och mat att äta. Han lovar att hålla henne vid liv – ett tag. Sedan tänker han döda henne, precis som han dödat de andra kvinnorna han hållit fångna … (Månpocket)

Mycket av boken handlar om vad som händer efter att Abbie lyckas fly, vilket hon gör ganska tidigt. Sedan försöker hon rekonstruera sitt liv under dagarna före kidnappningen. Det visar sig att rätt mycket inte är som hon tror…

Den här boken gick ganska snabbt att läsa, för att den är så spännande att den blir svår att lägga ifrån sig. Man blir också nyfiken på vad som egentligen hänt. Jag är glad att jag fick tag i den på nytt så att jag kunde läsa om den, för det har faktiskt grämt mig lite (OK, inte så lite, då) att jag inte kan komma på vem jag lånat ut den engelska versionen till.

Kommentera

