Studenterna kan inte svenska

Våra studenter kan inte svenska – Debatt – UNT.se.

Lärare i historia vid två universitet skriver om studenternas bristande språkförmåga. Jag har varit inne på liknande spår tidigare, så det här är inte nytt för mig, snarare ett bevis för vad jag redan sagt.

Jag har aldrig undervisat på högskolan, däremot i grundskolan och då i främmande språk. Även jag har märkt av att elever har problem att lära sig orden på det nya språket eftersom de inte förstår de svenska översättningarna i ordlistan. Nu pratar jag inte om elever med annat modersmål än svenska, utan om helsvenska barn, ofta med högutbildade föräldrar.

Men eftersom det är historia artikeln handlar om är det väl lämpligt att nämna det jag tidigare tagit upp, att textmängden i läroböckerna i SO-ämnena minskat gradvis de senaste åren. Eleverna förväntas inte klara att ta till sig större textmängder och får alltså inte heller träna på det. ”Svåra” ord skalas bort istället för att användas och förklaras. Det verkar som om man lägger ribban efter de elever som har det svårast istället för att höja den lite och lägga resurserna på att hjälpa till där det finns verkliga svårigheter?

Jag har ofta märkt att elever inte förstår ord jag använder och då handlar det inte om något extremt svårt heller. På något sätt har jag väl trott att det skulle repareras på gymnasiet, men ska man tro denna artikel blir det tydligen inte så.

I viss mån kan vi även skönja en utveckling där studenter i mindre grad än tidigare studentkullar är villiga att åtgärda sina kunskapsluckor genom självstudier. Man ser sig själv mer som kund än som student, och förväntar sig att ”skolan” ska leverera. 

Ja, det här känner jag igen även från grundskolan, men jag hade svårt att tro att det hängde kvar upp till universitetet. Jag har varit med om att rektorn på en skola där jag jobbat stått och sagt att vi måste betrakta elever och föräldrar som ”kunder” och då är det ju så här det blir. Man curlar till tusen för att med hjälp av konstgjord andning uppnå ett resultat som kanske skulle kunna ses som godkänt för att man annars får kritik från skolledningen om man har för många underkända elever, alternativt blir man anmäld av föräldern och eleven blir ”kränkt”.

Om man inte behärskar sitt modersmål kan man inte lära sig vare sig historia, främmande språk eller något annat på en vettig nivå. Men idag är man så rädd att lära ut grammatik eller stavning eftersom det finns vissa som tycker att det är svårt, så man plockar ner det på larvigaste tänkbara nivå och kommer aldrig därifrån.

Tja, om det är så här vi vill ha det, så visst, men sitt inte sedan och undra varför det går utför med resultaten.

Kommentera

