Bra försök!

WordPress har ett utmärkt spamfilter. Knappt en enda av de riktigt skumma kommentarer som skrivits har hamnat bland de ordinarie kommentarerna.

Spamkommentarerna blir mer och mer kluriga, kan jag tillägga. De ser ut som om de skulle kunna ha något att göra med det jag skrivit, i alla fall vid en hastig anblick. Dock är de ofta kopierade stycken ur mina egna inlägg, eller ett slumpmässigt svar på något inlägg. Om jag inte var uppmärksam skulle jag lätt kunna godkänna dem och tänka att det var någon som ville tillföra något till det jag skrivit. Nu är jag lite mer noggrann än så, så de har inget för det. Men försöken blir bättre och bättre.

Numera är kommentarerna dessutom oftast på svenska, vilket ju är rimligt eftersom jag aldrig skriver på något annat språk.

Häromdagen hittade jag faktiskt en på engelska och kände att jag måste dela med mig av den. Precis som alla andra sådana här kommentarer var avsändaren någon med skum e-postadress och lika skum länk till konstig sida som jag inte klickade mig in på.

”of course like your web-site however you need to test the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to inform the truth then again I’ll certainly come again again.”

1. Jag skriver på svenska. Du verkar inte kunna det språket eftersom du inte skriver på det själv. Hur kan du då veta hur jag stavar?
2. Jag gör ytterst få stavfel. De gånger det händer rör det sig i 99 % av fallen om tangentbordsmissar. (Jag rättar dessa vartefter jag hittar dem, även i äldre inlägg.)
3. Titta på din egen mening. Vet du hur man använder punkter och kommatecken? Du skriver dessutom inte helt grammatiskt korrekt. Även om jag hade problem med att stava (oavsett språk) skulle jag inte ta din kommentar på allvar.

Denna typ av kommentarer är ett av skälen till att jag väljer att förhandsgranska alla kommentarer. Nu hamnar dessa i spamfiltret i alla fall, men jag vill inte riskera att någon slinker förbi och därmed får ut sina länkar till diverse skumma sidor via min blogg.

 

3 responses to “Bra försök!

  1. Du drar väl stor nytta av inställningarna i ”Discussions”, t.ex.Other comment settings Comment author must fill out name and e-mail, eller hur? Vilka moment i dessa settings har du förbockade?

Kommentera

