Helene Schjerfbeck

Helene Schjerfbeck: Waldemarsudde | Kultur | Konst Litteratur Kulturartiklar | Expressen.

Jag hittade den här artikeln i Expressen via en vän på Facebook. Precis som Therese Bohman skriver känner jag igen den här målningen från planschen som följde med Bamse-tidningen någon gång på 80-talet. Faktiskt minns jag den riktigt väl, även om jag var rätt likgiltig inför den då.

Jag minns inte bakgrunden till att den var med i tidningen, men jag vet att jag läste det som skrevs om den och den satte sig uppenbarligen i mitt minne. Jag var ju också i en ålder då minnet är på topp, speciellt om man reagerar på något. Det konstiga är jag inte kan minnas att jag egentligen reagerade på den alls.

I det följande numret av tidningen publicerades en del reaktioner på den, det hade tydligen kommit in rätt många, vilket kanske inte var så konstigt, eftersom det inte hör till vanligheterna med konstverk i barntidningar. Jag minns att det var blandade reaktioner och att det inte bara var barn som skrivit utan även föräldrar vars barn läste Bamse. Alla reaktioner var heller inte positiva, många tyckte att den var både ful och tråkig medan andra tyckte att det var en trevlig idé och berättade om sina barns reaktioner på den.

Jag vet faktiskt inte om jag skulle ha haft någon koll alls på den här konstnären om det inte varit för just Bamse och den här planschen. OK, jag kanske skulle ha hört talas om namnet och lagt det på minnet av någon annan anledning, när jag blev lite äldre, för visst har jag hört talas om henne, även om jag ärligt talat inte kan nämna ett enda av hennes övriga verk. Tydligen är det många som tycker om henne och jag blir ju lite nyfiken, kanske ska jag gå och se den här utställningen på Waldemarsudde?

En kul detalj är att det var genom att läsa om den här målningen som jag lärde mig ordet ”konvalescent”. Faktum är att så fort jag hör det ordet idag poppar den här bilden upp.

Men visst är det lite roligt att så många känner igen bilden från Bamse? Även om de inte är ett dugg konstintresserade så har den fastnat. Sådant gillar jag, allmänbildning är aldrig fel, oavsett hur man får den.

Kommentera

