Saker man inte borde kunna missa

Tjuvlyssnat.se » Hönan eller ägget?.

Om jag hade varit läraren här hade jag nog blivit lika ställd som när en av mina sjuor frågade – på fullt allvar – om Afrika var som Europa, ”alltså med en massa olika länder”, när vi gick igenom var i världen man talar franska och räknade upp länder som Senegal och Elfenbenskusten och några till i just Afrika. Jag är väl inte helt säker på när jag fattade att Afrika inte var ett land, men lågstadiet är väl en rimlig gissning.

Intressant var att ingen av de andra i klassen suckade eller kommenterade (vilket elever annars kan vara ganska duktiga på om någon ställer en fråga de tycker är korkad), så antingen var just dessa elever artiga eller så undrade de också.

OK, nu hör det kanske mer till allmänbildningen att känna till vad Afrika är och kanske till och med räkna upp några av länderna där, än att veta vad Twilight är, men å andra sidan finner jag det märkligt att en 16-åring inte har koll, även om hon kanske inte är någon bokslukare av rang.

Men ibland blir man som lärare lite ställd inför sådant som man tycker att elever i den aktuella åldern bör ha koll på. Det svåra är att inte visa att man tycker att de är okunniga, men ibland är det svårt att hålla ett totalt pokerface i sådana här situationer. Samtidigt kan jag nästan tycka att det i ett fall som det om Afrika här ovanför kan vara på sin plats med en liten markering om att det här är något som de bör veta i den åldern. Speciellt som de har kamrater, flera stycken på den aktuella skolan, som kommer från Somalia och Eritrea och även ett par stycken från just Elfenbenskusten och som talar just franska, funderar man inte över var dessa länder ligger?

Frågan är om jag inte är mer oroad över elevers brist på naturlig nyfikenhet på världen än på okunskap om någon viss detalj. Den senare är i alla fall inte så svår att rätta till.

Relaterat inlägg:

Kommentera

